Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/4947
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorد/ مباركة خمقاني-
dc.contributor.authorسلامى أسماء-
dc.date.accessioned2014-06-03T14:17:56Z-
dc.date.available2014-06-03T14:17:56Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.issnh-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/4947-
dc.description.abstractملخص الدراسة تهدف الدراسة الحالية إلى إلقاء الضوء على واقع تعليم التعبير الشفهي في المرحلة الابتدائية وفق الطريقة الحديثة و المبنية على المقاربة النصية ،و ذلك من خلال دراسة كل من الاهداف )الكفاءات القاعدية( ،والمحتوى،و الطريقة،والتقويم،ودراسة الأخطاء الشائعة لدى أفراد العينة ،وتحليلها ،و معرفة مدى تحقق الأهداف المرجوة و المسطرة للتعبير الشفهي لهذه السنة ،فجاءت هذه الدراسة للإجابة عن الأسئلة التالية: 1- ما هو واقع تعليم التعبير الشفهي ؟ 2- ماهى الأخطاء الشائعة لدى تلاميذ السنة الخمسة؟ 3- من هو المتسبب في وقوع التلاميذ في هذه الأخطاء؟ ومن اجل الإجابة عن هذه الأسئلة اعتمدت على الملاحظة كأداة لجمع البيانات من أفراد العينة ، وذلك بتسجيل تعابير التلاميذ و تصنيف الأخطاء. التي وقعوا فيها حسب المستويات ،ومن ثم حساب النسبة المئوية لكل خطأ عند التلاميذ ، وحساب النسب المئوية للمستويات )النحوي ،الصرفي،الدلالي،و الصوتي (كما اعتمدت على الوثيقة المرافقة و المنهاج من اجل دراسة الأهداف والمحتوى والطريقة. ويتكون مجتمع الدراسة من جميع تلاميذ قسم السنة الخامسة من التعليم الابتدائي لمدرس فضيلة سعدان –انقوسة –ورقلة -و الذي يتكون من عشرين تلميذا في القسم. فجاءت نتائج الدراسة على النحو التالي : الأهداف المتعلقة بنشاط التعبير الشفهي و الواردة في المنهاج تؤثر في تعليم التعبير الشفهي لأنه تسعى إلى تفعيل دور المتعلم . المحتوى المقرر لهذه السنة يعمل على جعل المتعلم يتعرف على ثقافة وعادات بلاده...فهو يؤثر على التعلم بما يتيحه من فرص للتحدث عن الحياة الاجتماعية ،الرياضية..... الطريقة المتبعة في التدريس تمكن المتعلم من اكتساب ثروة لغوية فهي بذلك تؤثرعلى التعليم . طريقة المعلم في التقييم تؤثر على تعليم التعبير الشفهى 1- الأخطاء الشائعة لدى تلاميذ السنة الخامسة ابتدائي تمس جميع مستويات اللغة العربية )النحوي ،الصرفي ،الدلالي ،و الصوتي( Abstract The actual study have to focus on the reality of oral expression teaching at primary school according to the modern method which based on the text approach by studding all objects: basic competences, content, method, reformulation and studding the common mistakes in the simple elements then analyses and checking the achieving goals of oral expression for this year, this study is done to answer these following questions: 1-what is the reality of oral expression teaching? 2-what is the common mistakes belong to the pupils of five-year primary school? 3-Who is the responsible makes the pupils do these mistakes? For answering these questions , we depend on the observation to collect information from the simple elements ,and then we records pupil s expressions and classify the mist takes according to the levels and counting the percentage in every pupil mistakes , also counting level such as grammar , conjugation ,semantics and phonetics as well as ,we depend on the related document and the method for studding the objectives ,content and manna The stud y elements conshsts of fiveyear primary class at fadhila saadane primary school Ngoussa-ouargla which contain twenty(20) pupil The study results are follows as - The objectives of oral expression influents in teaching oral expression thus it seeks to activate the learner role. - the content agreed to this year makes the learner known the culture and tradition of his country …which influent in learning by the chances to talk about the social life and sports. - The manner depend in education makes the learner acquire vocabulary which effect education. -the way in which the teacher evaluate is influents oral expression teaching –the common mistakes for the pupils in five-year primary school considering the Arabic language levels such as grammar, conjugation , semantics and phonetics.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.relation.ispartofseries2014;-
dc.subjectتعليميةen_US
dc.subjectنشاط التعبير الشفهيen_US
dc.subjectالمرحلة الابتدائية السنة الخامسة ابتدائيen_US
dc.titleتعليمية نشاط التعبير الشفهي في المرحلة الابتدائية السنة الخامسة ابتدائي عينةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
سلامى أسماء.pdf1,45 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.