Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/4981
Title: تعليمية الأصوات اللغوية من خلال منظومات علم التجويد
Authors: د/ أبوبكر حسيني
هاجر عباس
Keywords: الأصوات اللغوية
منظومات علم التجويد
Issue Date: 2014
Series/Report no.: 2014;
Abstract: ملخص: المنظومات التعليمية نوع من أنواع الشعر الموزون والمقفى ، تهدف إلى تعليم الناس شؤون الحياة والعلوم المختلفة والمتنوعة ، من خلال أسلوب النظم الذي يمتاز بسهولة حفظ المعارف واسترجاعها عند الحاجة إليها . في هذا البحث الموسوم بتعليمية الأصوات اللغوية من خلال منظومات علم التجويد ، دراسة لمدى إسهام هذه المنظومات بوصفها محتوى تعليميا في تعليمية الأصوات اللغوية ، وذلك بتطبيق المنهج الوصفي التحليلي المدعم بأداة الملاحظة من أجل معرفة مدى موافقة هذه المنظومات للأهداف التي نظمت من أجلها ، ومدى توفرها على المقومات الأساس لتحقيق هذه الأهداف ، والأسس العلمية ومنهج علماء التجويد في النظم ، لنبين مدى مراعاتها لخصائص المتعلمين وخاصة المبتدئين منهم ، وهذا باتباع خطة بحث تكونت من فصلين : الأول حول الأدبيات النظرية والتطبيقية وفيه تعريف المصطلحات ذات العلاقة المباشرة بالبحث ، والثاني مجموعة من الدراسات السابقة وفصل تطبيقي تضمن عرضا لنتائج الدراسة ثم تحليلا لنتائجها وتفسيرها ، كما اشتمل البحث على خاتمة تضمنت أهم النتائج التي توصل إليها الباحث من خلال هذه الدراسة لدور منظومات علم التجويد في تقريب تعليمية الأصوات اللغوية . Summary Educational systems, is a kind of weighted and rhymed poems . it aims to teach people's life affaires and the various sciences , through a poem approach that is characterized by easily memorization and by retrieving information when it is necessary. In this research , that is titled by the educational language sounds through poems of science intonation that is the study of the extent of the contribution of these poems in describing the education content in the educational language that is by applying the analytical descriptive approach .supported by observation tool in order to know to what extent these poems approve these aims that are organized for .and the extent of the availability of the basic components to achieve these aims, the scientific basis and the intonation scientists approach in poems to show the extent taken into consideration for the learners characteristics especially the beginner ones, in addition, the research contains an example of education content using one of the poems that consists the sample of this study and a conclusion contains the most important results that the researchers found through this study of the role of poems science intonation in approaching the educational language sounds .
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/4981
ISSN: h
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
عباس هاجر.pdf1,13 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.