Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/8105
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorMargaret BENTO-
dc.contributor.advisorFoudil DAHOU-
dc.contributor.authorBOUARI, Halima-
dc.date.accessioned2014-12-16T14:42:39Z-
dc.date.available2014-12-16T14:42:39Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/8105-
dc.descriptionDidactique des Languesen_US
dc.description.abstractبما أنّ المدرسة غايتها بناء ثقافة مشتركة بالعِلم فإنّ دور الكتاب المدرسي للغة الفرنسية فيها لا ينحصر فقط في تسهيل تعليم وتعلّم هذه اللغة كلغة أجنبية وإنما يتمثل أيضا في تحسين علاقة المتعلم بالكتاب وانجذابه إليه، وعليه فإنّ هذه الوسيلة التعليمية تساهم كذلك في تكوين الكفاءات الأساسية لدى المتعلم وتعوّده على الرجوع إليها أثناء تمدرسه بغية إثراء وتوسيع معارفه والبحث فيها عن المعلومات التي يريدها وبذلك يضمن تكوين كفاءته الموسوعية. وفي هذا السياق جاءت أطروحتنا، وبتبنّيها للمنهج التحليلي وبفصولها الأربع ستُبيّن ما إذا كان المتعلم الجزائري بإمكانه التسلّح بكفاءة موسوعية من خلال تعاطيه للنصوص المقترحة للقراءة خلال سنوات تعليمه التسع في المدرسة الأساسية قبل إصلاحات 2003 م والتي وضعتْ التعليم الأساسي على المحكen_US
dc.description.abstractSince school is the place where knowledge has to be the aim of outlines of a common culture, the role of the manual FLE is not confined only to facilitate the teaching and learning of this language as a foreign language, but is also in improving the relationship (learner/ book). This teaching tool also contributes to the formation of the core competencies of the learner and inculcates the habit of using it to enrich the field of knowledge by looking for information or gaining encyclopedic competence. By adopting an analytical method throughout its four chapters this thesis aims to demonstrate whether reading materials are able to equip the Algerian learner with encyclopedic competence in the levels of Basic Education after the 2003 reform.-
dc.description.abstractPuisque l’école est le lieu dans lequel le savoir a pour finalité de constituer les linéaments d’une culture commune, le rôle du manuel de FLE ne réside pas seulement dans la facilitation de l’enseignement/apprentissage de cette langue mais également dans le développement de l’attrait pour le livre chez l’apprenant. Cet outil didactique se doit de contribuer à asseoir les compétences fondamentales chez lui et lui inculquer l’habitude de l’utiliser en vue d’enrichir le champ de ses connaissances en y cherchant des informations voire d’acquérir une compétence encyclopédique. En adoptant une méthode analytique tout au long de ses quatre chapitres, la présente thèse vise à démontrer que les textes de lecture sont en mesure d’armer l’apprenant algérien d’une compétence encyclopédique au cours des paliers d’Enseignement Fondamental.-
dc.language.isofren_US
dc.subjectEnseignement fondamentalen_US
dc.subjectManuel scolaireen_US
dc.subjecttypes de textesen_US
dc.subjectconnaissancesen_US
dc.subjectcompétences lectoralesen_US
dc.subjectcompétences scripturalesen_US
dc.subjectcompétence encyclopédiqueen_US
dc.subjectlittératieen_US
dc.subjectBasic educationen_US
dc.subjecttextbooken_US
dc.subjecttypes of textsen_US
dc.subjectreading competenciesen_US
dc.subjectwriting competenciesen_US
dc.subjectencyclopedic efficiencyen_US
dc.subjectliteracyen_US
dc.subjectأنواع النصوصen_US
dc.subjectالتعليم الأساسيen_US
dc.subjectالكتاب المدرسيen_US
dc.subjectالمعارفen_US
dc.subjectكفاءات القراءةen_US
dc.subjectكفاءات الكتابةen_US
dc.subjectالكفاءة الموسوعيةen_US
dc.subjectمعرفة القراءة والكتابةen_US
dc.titleL’école fondamentale en algérieCEt la problématique de la compétence Encyclopédique en fle Dans les manuels scolairesen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de Français - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
BOUARI-Doctorat.pdf5,05 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.