Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/8314
Title: دور أنشطة التربية البدنية المبرمجة في إكساب بعض أبعاد التوافق الإجتماعي التلاميذ الطور الأول إبتدائي -دراسة ميدانية لبعض مدارس ولاية ورقلة-
Authors: عبد الكريم بن عبد الواحد
بحيصة, إبراهيم
فروحات, إبراهيم
Keywords: أنشطة التربية البدنية المبرمجة
أبعاد التوافق الإجتماعي
physical education activities programmed,
social consensus
first primary
Issue Date: 2015
Abstract: عنوان الدراسة دور أنشطة التربية البدنية المبرمجة في إكساب بعض أبعاد التوافق الاجتماعي لأطفال الطور الأول ابتدائي، تهدف الدراسة إلى إبراز دور أنشطة التربية المدنية المبرمجة في تنمية المستوى الأخلاقي و التوافق الإجتماعي لتلاميذ الطور الأول إبتدائي و تحررهم من الميول المضاد، و القيمة العلمية والعملية لأنشطة التربية البدنية المبرمجة إضافة للدور الذي تلعبه الألعاب الرياضية في تحقيق التوافق المطلوب لمرحلة الطور الأول إبتدائي. حيث تم إتباع المنهج الوصفي التحليلي لملاءمته طبيعة الدراسة و قد تألف مجتمع الدراسة من 60 طفل من تلاميذ إبتدائيات تقع بمدينة ورقلة. مع أسلوب إحصائي يعتمد على النسبة المئوية. وقد أظهرت النتائج أن لأنشطة التربية البدنية المبرمجة دور في إكساب بعض أبعاد التوافق الإجتماعي لأطفال الطور الأول من الإبتدائي. حيث تحققت الفرضيات و خلصنا إلى أن أنشطة التربية البدنية المبرمجة لأطفال الطور الأول إبتدائي مهم في إكساب بعض أبعاد التوافق الإجتماعي ، ونظرا للطبيعة المعقدة لشخصية الطفل، فعملية التوافق تزداد أهميتها وصعوبتها خلال مرحلة الطفولة نظرا لحاجة الطفل الماسة لميكانيزمات هذه العملية للتوفيق بين إشباع القدر الأكبر من دوافعه، وحاجاته المختلفة وظروف الواقعة التي يعيشها، كما أنها ذات طابع ترويحي وتعليمي وتنافسي، يساعد التلميذ في الطور الأول لمرحلة التعليم الإبتدائي على الرفع من معنوياتهم ، ما يؤدي به إلى النشاط والحيوية الشيء الذي يحفزه على تحقيق التوافق بين نفسه ومجتمعه دون الإحساس بالملل.
Title of the study the role of physical education activities programmed to instill in some dimensions of social consensus for the children of the first phase primary , the study aims to highlight the role of the activities of civic education programmed in the development level of moral and social consensus for pupils first phase elementary and liberation of tendencies counter , and scientific value and practical education activities Add physical programmed for the role played by sports to achieve the required consensus for the elementary stage of the first phase . Where was followed descriptive analytical method to study the nature and relevance may study population consisted of 60 children of students in primary schools located in Ouargla. With a statistical method based on the percentage. The results showed that for physical education activities programmed give some role in the social dimensions of compatibility for the children of the first phase of the primary Where achieved assumptions and concluded that physical education activities programmed for the children of the first phase elementary important to instill in some dimensions of social consensus , and because of the complex nature of the child's personality , process compatibility increasingly important and difficult during childhood due to the need of the child pressing the mechanisms of this process to reconcile satisfy the bulk of the motivations and needs different conditions incident experienced by , as they are of the nature of recreational and educational and competitive , helps the student in the first stage to the stage of primary education to lift their spirits , what leads him to the vigor and vitality thing that stimulated to achieve compatibility between himself and his community without feeling bored.
Description: جامعة قاصدي مرباح – ورقلة معهد علوم و تقنيات النشاطات البدنية و الرياضية قسم النشاط البدني و الرياضي التربوي
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/8314
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
bahissa_frouhat.pdf2 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.