Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/8347
Title: هاجس الإصابات الرياضية و علاقتها بدافعية الإنجازلحصةالتربية البدنيةو الرياضية لدى تلاميذ الطور الثانوي " دراسة ميدانية لثانويات مدينة تقرت-اقسام نهائية "
Authors: عياد مصطفى
قمولة, الاخضر
باشي, يوسف
Keywords: الإصابة الرياضية
دافعية الإنجاز
sports injury
achievement motivation
Issue Date: 2014
Abstract: هدفت الدراسة إلى التعرف على العلاقة بين الإصابات الرياضية و دافعية الانجاز لدى تلاميذ الطور الثانوي، و كذلك معرفة اثر الإصابة الرياضية على دافعية الانجاز لدى التلاميذ في تحقيق النجاح و تجنب الفشل في الوسط المدرسي و استخدم المنهج الوصفي لتحقيق فرضيات البحث التي تضمنت إن للإصابات الرياضية اثر في تقليل من مستوى أداء التلاميذ في حصة التربية البدنية و الرياضية،وان هناك علاقة ذات دلالة إحصائية بين الإصابات الرياضية و دافعية الإنجاز لحصة التربية البدنية الرياضية، وتمثلت عينة البحث على تلاميذ الطور الثانوي و البالغ عددهم (70)تلميذا موزعين على خمس ثانويات بمدينة تقرت، و اعتمدنا في بحثنا على الاستبيان الموجه للتلاميذ يحتوي على 22 عبارة مرقمة من 1 إلى 22 كأحد أدوات جمع البيانات لجمع قدر ممكن من المعلومات الدقيقة حول الظاهرة، و أستنتج بان الإصابات الرياضية تؤثر سلبا على دافعية الإنجاز لحصة التربية البدنية و الرياضية عند التلاميذ الذين سبق لهم و تعرضوا للإصابة الرياضية ،كما تؤثر سلبا على مستوى التنافس بينهم و تقلل من رغبتهم في تحقيق النجاح و تجنب الفشل،كما نوصي بضرورة التركيز على التلاميذ الذين سبق لهم وتعرضوا للإصابة، وذلك بإعادة تهيئتهم نفسيا و تخصيص لهم حصص خاصة بهم لإعادة دمجهم في المجموعة و القضاء على جميع مخاوفهم من تكرر الإصابة.
The study aimed to identify the relationship between the obsession with sports injuries and achievement motivation among students of the secondary stage, and also know the effect of sports injury on achievement motivation among students to achieve success and avoid failure in middle school and used a descriptive approach to achieve the research hypotheses, which included that of sports injuries effect in reducing the level of student performance in the share of Physical Education and Sport, and that there is a statistically significant relationship between sports injuries and achievement motivation to share physical education, sports was a sample search on pupils secondary stage and totaling 70 students spread over five high schools in Touggourt, and we have adopted in our questionnaire directed to students with 22 is numbered from 1 to 22 as one of the data collection tools to collect as much as possible of accurate information about the phenomenon, and I conclude that sports injuries adversely affect the achievement motivation to share Physical Education and Sport at students who above them and have been subjected to injury sports, also negatively affect the level of competition between them and reduce their desire to achieve success and avoid failure, as we recommend the need to focus on students who have previously and been injured, and that re-prepare them psychologically and customize them rations of their own for their reintegration into Group and eliminate all fears of Repeated injury
Description: جامعة قاصدي مرباح-ورقلة معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية و الرياضية قسم:النشاط البدني الرياضي التربوي
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/8347
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
bachi_gamola.pdf3,13 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.