Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/8422
Title: معوقات التفاعل الصفي لدى مدرسي الطور الثالث من التعليم الابتدائي دراسة استكشافية في ولاية ورقلة
Authors: ياسيــن محجــر
بناي, محمد علي
Keywords: معوقات التفاعل الصفي
مدرسي الطور الثالث من التعليم الابتدائي
Issue Date: 2015
Abstract: أن التطور الحديث الذي عرفته المدرسة الجزائرية والإصلاحات الحديثة والمتمثلة في تجديد المناهج الدراسية , (منهج المقاربة بالكفاءات) والذي تهدف إلى جعل التلميذ أكثر نشاطا وأصبح المدرس كوسيط بين المعلومة والتلميذ, وذلك من خلال تفعيل الطرق التفاعلية وترك الطرق التقليدية التلقائية, مما يجعل موضوع التفاعل الصفي والكشف عن معوقات التفاعل أثناء إدارة الصف موضوعا بالغ الأهمية. تهدف هذه الدراسة إلى البحث عن معوقات التفاعل الصفي التي يعاني منها مدرسي الطور الثالث (السنة الخامسة), من التعليم الابتدائي أثناء تنفيذ الفعل التعليمي والتي تقف عائقا أمام التفاعل الصفي الايجابي ولهذا فقد اعتمدنا على الافتراضات الآتية: 01- توجد معيقات للتفاعل الصفي, لدى مدرسي الطور الثالث من التعلم الابتدائي. 02- هناك تفاوت في معيقات التفاعل الصفي لدى مدرسي الطور الثالث من التعليم الابتدائي. 03- توجد فروق ذات دلالة إحصائية لمعيقات التفاعل الصفي لدى مدرسي الطور الثالث من التعليم الابتدائي, تعزى عامل الأقدمية. 04- توجد فروق ذات دلالة إحصائية في معيقات التفاعل الصفي لدى مدرسي الطور الثالث من التعليم الابتدائي, تعزى إلى عامل التخصص (عربية, فرنسية). 05- توجد فروق ذات دلالة إحصائية في معيقات التفاعل الصفي لدى مدرسي الطور الثالث من التعليم الابتدائي, تعزى إلى عامل الاكتظاظ في القسم. 06- توجد فروق ذات دلالة إحصائية في معيقات التفاعل الصفي لدى مدرسي الطور الثالث من التعليم الابتدائي, تعزى إلى عامل الجنس (ذكر, أنثى). 07- توجد فروق ذات دلالة إحصائية في معيقات التفاعل الصفي, لدى مدرسي الطور الثالث من التعليـــم الابتدائــــي تعـــــزى إلــــى عامــــل نوعيـــــة التكويــــن (خريــج المعهــــد التكنولوجي، وخريج الجامعة). 08- توجد فروق ذات دلالة إحصائية في معيقات التفاعل الصفي, لدى مدرسي الطور الثالث من التعليم الابتدائي تعزى إلى عامل منطقة العمل (حضرية أو ريفية). 09- توجد فروق ذات دلالة إحصائية في معيقات التفاعل الصفي, لدى مدرسي الطور الثالث من التعليم الابتدائي تعزى إلى التصنيف (معلم أستاذ, أستاذ رئيسي, أستاذ مكون). ومن أجل بلوغ أهداف الدراسة اعددنا مقياسا لمعيقات التفاعل الصفي معتمدين على الأدب التربوي والملاحظة والمقابلات الاستقصائية ويتكون المقياس من 56 بندا موزعا على أربعة أبعاد وهي: - معيقات التفاعل الصفي المتعلقة بالمتعلم , ومعيقات التفاعل الصفي المتعلقة بالمدرس - معيقات التفاعل الصفي المتعلقة بالمناهج , ومعيقات التفاعل الصفي المتعلقة بالإدارة وبتبني المنهج الوصفي التحليلي، وإتباع خطواته، وتطبيق المقياس على عينة حجمها 224 مدرسا في المدارس الابتدائية لولاية ورقلة توصلنا إلى النتائج الآتية: *هناك معوقات للتفاعل الصفي لدى مدرسي الطور الثالث من التعليم الابتدائي. *هناك تفاوت في معوقات التفاعل الصفي لدى مدرسي الطور الثالث من التعليم الابتدائي. *لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية تعزى إلى العوامل التالية : الأقدمية، لغة التدريس، الاكتظاظ، الجنس، نوعية التكوين، منطقة العمل، و التصنيف.
The new reforms and the development that the Algerian schools have recently known in an attempt to renew the curriculum (competancy based approach) which aims at creating a more active student, within this approach, teacher becomes as a mediator between the student and the information being taught via the interactive techniques that ignores the classical old methods, something that makes the class interaction very crucial in detecting the obstacles hindering this latter. The study is aiming at detecting the obstacles that stand as blacks against class interaction, teachers of first phase (primary school) sᵀ year do suffer a lot in performing the educational process for a good class interaction, to identity and discuss it legibly we do rely upon the following hypotheses: 1- Teachers of 1ᵀ phase primary class do face obstacles in performing good class interaction. 2- The obstacles against the class interaction are not of the some rate. 3- There are statistically significant differences that hinder teachers of 1ᵀ phase teachers due to the seniority factor. 4- There are statistically significant differences that hinder teachers of 1ᵀ phase teachers due to field of specialization (Arabic - French). 5- There are statistically significant differences that hinder teachers of 1ᵀ phase teachers due to overcrowded – class. 6- There are statistically significant differences that hinder teachers of 1ᵀ phase teachers due to the gender (male - female). 7- There are statistically significant differences that hinder teachers of 1ᵀ phase teachers due to the training quality factor (technological collage graduates and university graduates). 8- There are statistically significant differences that hinder teachers of 1ᵀ phase teachers due to the work geographical area (urban or rural). 9- There are statistically significant differences that hinder teachers of 1ᵀ phase teachers due to classification (Teacher - principal teacher -trainer teacher). To achieve these objectives we prepared a scale of class interaction constraints relying upon educational literature, observation and survey interviews the scale consists of 56 items divided into 04 dimensions as follow: - Teacher- class interaction constraints and curriculum class interaction constraints and administrator class interaction constraints, we do conclude with the following results and findings upon the analytic descriptive method we have adopted on 224 teacher of Ouargla primary schools: - There are constraints against class interaction in primary schools. - There are different variation in class interaction in primary schools. - No statistically significant differences were attributed to the seniority factor as well as to the teacher language as the overcrowded class as gender, we can also add the training factor, the region and classification factor.
Description: علم النفس التربوي
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/8422
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Magister

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Banai_Mohamed_ali.pdf30,78 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.