Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/9140
Title: الكفاية المعرفية لأساتذة الرياضيات وعلاقتها باتجاههم نحو المهنة وبدافعيتهم للتدريس
Authors: محمد الساسي الشايب
طبشي, بلخير
Keywords: الكفاية المعرفية
الاتجاه نحو مهنة التدريس
الدافعية للتدريس
أساتذة الرياضيات للتعليم المتوسط
compétence cognitive
attitudes envers la profession d'enseignement- la motivation pour l'enseignement
les professeurs d'enseignement moyen
cognitive competence
attitudes to the profession of teaching
motivation for teaching
middle school teachers
Issue Date: 2015
Abstract: هدفت الّدراسة إلى معرفة علاقة الكفاية المعرفية لدى أساتذة التعليم المتوسط لمادة الرياضيات باتجاهاتهم نحو مهنتهم و بدافعيتهم للتدريس، و استخدم الباحث في هذه الدراسة المنهج الوصفي، و أما عينة الدراسة فشملت 268 أستاذا و أستاذة لمادة الرياضيات في مرحلة التعليم المتوسط بولاية ورقلة، ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم الباحث ثلاث أدوات، الأداة الأولى كانت اختبار الكفاية المعرفية و هي من إعداد الباحث، و الثانية مقياس الاتجاه نحو المهنة وهي كذلك من إعداد الباحث، أمّا الأداة الثالثة و الخاصة بقياس الدافعية للتدريس فكانت من إعداد صالح الأزرق
Le but de cette étude est de connaitre la relation de la compétence cognitive chez les professeurs d'enseignement moyen de la matière mathématiques avec leurs attitudes envers leur profession et leur motivation vis avis de l'enseignement. Dans cette étude ,le chercheur est basé sur la méthode descriptive avec une échantillon qui a concerné 268 professeurs(masculins /féminins) dans les collèges d'enseignement moyen de la wilaya de Ouargla. Pour réaliser les objectifs de l étude, le chercheur a utilisé, trois outils: Le teste de la compétence cognitive (réalisé par le chercheur), la mesure d'attitudes envers la profession d'enseignement (réalisé par le chercheur). et la mesure de la motivation pour l'enseignement (réalisé par Saleh El azrek). This study aimed to investigating the relationship between mathematics teachers’ cognitive competence and their attitudes toward their profession and motivation for teaching in middle-schools. In the current study, the descriptive method is adopted, the sample was consisted of 268 (male/female) teachers in middle schools of Ouargla city. In order to attain the objectives of the study, the researcher used three instruments: the first one is the Tests of Cognitive competence (constructed by the researcher), the second one is the measure of attitudes towards the teaching profession (constructed by the researcher), the third is the measure of the motivation for teaching (constructed by Saleh El Azrek).
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/9140
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tobchi-belkher.pdf1,29 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.