Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/9147
Title: إتجاهـات طلبة معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية نحو ممارسة الأنشطة البدنية والرياضية " دراسة ميدانية بمعهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية بجامعة قاصدي مرباح - ورقلة "
Authors: عـبابـســـة نــجيـــب
جبـريـط, عبد القــادر
كــرابــــي, عبد القــادر
Keywords: الإتجاه
طلبة المعهد
ممارسة النشاط البدني والرياضي
the practice of physical and sports activities
students of the Institute
direction
Issue Date: 2015
Abstract: هدفت الدراسة إلى الإلمام بأبرز العوامل التي تدفع بالطالب نحو ممارسة النشاط البدني والرياضي في معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية، ومعرفة الأبعاد الحس-حركية والنفسية والمعرفية والإنفعالية المحفزة للطالب على ممارسة الأنشطة البدنية والرياضية ، وأهم النواحي الإيجابية التي تمتن العلاقة بين الطلاب باختلاف الجنس والمستوى التعليمي، وقد إستخدم الطالبان المنهج الوصفي المناسب للتحليل، لتحقيق فرضيات البحث والتي تقول:بأنه لا توجد فروق دالة إحصائية بين الذكور والإناث في الإتجاه نحو ممارسة النشاط البدني الرياضي، وأنه ليس هناك إختلاف بين طلبة المعهد في الإتجاه، وفقا للمستوى الدراسي؛ كما أجزمت الفرضية الثالثة على أن إتجاه طلبة المعهد نحو الممارسة البدنية والرياضية إيجابية بالمرة ؛إعتمد الطالبان على مقياس"كينيون" للإتجاهات، والمتكون من ستة (06)أبعاد،و54 عبارة، وهذا لقياس إتجاه عينة الدراسة والمتكونة من (100)طالب من كلا الجنسين ومن مستوى السنتين الأولى والثانية (ليسانس)، وهذا لإختبار وجود الفرق من عدمه والتوجه الإيجابي لعينة الدراسة، كما قدم الطالبان إقتراحات تضمنت حتمية الاهتمام بتطوير التفاعل بين الطلبة وعدم إقصاء الإناث خلال النشاط الصفي إلى جانب الذكور، والعمل على تحسين الحالة النفسية للطلاب من خلال المتابعة، والحث على ممارسة الرياضة من خلال تعداد فوائدها الصحية والمادية، والإهتمام بالمعلم (المربي) ما دام أنه الشخص المعني بتقديم الأنشطة البدنية والأكثر قُربا من الطلبة.
The study aimed to knowledge of the most prominent factors that drive the student to practice physical and sports activities in the Department of Science and techniques of physical and sports activities, and knowledge-dimensional sense-mobility, psychological and cognitive and emotional catalyst for the student to practice physical and sports activities, and the most important positive aspects that solidify the relationship between students according to gender and educational level , the students has been used appropriate descriptive method of analysis, to achieve the research hypotheses, which says that there is no statistically significant differences between males and females in the direction towards the practice of sports physical activity, and that there is no difference between the Institute and students in the trend, according to the school level , the third hypothesis states direction of the Institute students about physical and sporting practice is positive the student depew on"Kenyon" measure of tow and, consisting of six (06) dimensions, and 54 words, and this is to measure the direction of the study sample consisting of 100 students of both geand the level of the first two years and second (BA), and this is to test the difference of whether or not the orientation positive sample of the study, also presented suggestions included the inevitable interest of the development of interaction between students and the lack of female exclusion through classroom activity to the male side, and work to improve the psychological state of students through follow-up, and encourage Sports activitys because it’s beneficial, and attention to the teacher (educator) as long as that person is providing physical activities as they one more closer to the students .
Description: جامـعـة قاصدي مرباح ورقلة
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/9147
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kourabi_Djabrite.pdf2,15 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.