Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/9169
Title: مفهوم الشّعر عند القزّاز القيرواني
Authors: مشري بن خليفة
الأقرع, حسين
Keywords: القزاز القيرواني
مفهوم الشعر
الضرورة الشعرية
كتاب ما يجوز للشاعر في الضرورة
القافية
التقديم والتأخير
الحذف والزيادة
القلب والإبدال
Al-kazzaz El-kayrawani
The Concept of Poetry
Necessity of poetry
The book of ma yajuzu lil
sha'ir fi al-Darurah
Presentation and delays - Deletions and increase
Conversion and Substitution
the Rhyme
Issue Date: 2015
Abstract: تناولت الدراسة موضـوع (( مفهـوم الشعـر عند القزاز القيرواني ))، وعالجت التساؤلات التالية: ـــ هل تُرى سار القزاز القيرواني على المفهوم الذي أقرّه قدامة بن جعفر وابن طباطبا ؟ أم أنه تجاوزه إلى ما رأينا عليه تلميذه ابن رشيق بزيادة النّية؟ أم أنّه يعتبر من بدايات الـجذور الحقيقية لـمفهوم الشعر التي اكتملت عند حازم؟ أم أنّ لديه مـفهوما خاصا به يشتـرك مع الآخـرين فقط في حد الوزن والقافية؟ ـــ ما هي المعايير النقدية التي اعتمدها القزاز في الحكم على الإبداع الشعري ؟ وما هو مفهوم الإبداع عنده؟ ـــ هل أراد القزّاز أن يبتعد عن المنهج الذي رسمه لنفسه في كتابه وهو التّرخيص للشّعراء فيما وقعوا فيه من أخطاء والدّفاع عنهم ؟ أم أنّ نزاهته العلمية وتوخيه للرّوح المنهجية الموضوعية، حتَّمت عليه أن يذكر ما للشعراء وما عليهم ؟ كما تساءل الدكتور بشير خلدون. وغيرها من الإشكالات التي كانت سببا في اختيار الموضوع . وجاءت الدراسة في مقدمة ومدخل وفصلين وخاتمة، تناولت في المدخـل حياة القزاز وآثاره، ثم توقفت عند دراسة بيانات كتابه" ما يجوز للشاعر في الضرورة ". وفي الفصل الأول شملت الدراسة مفهوم الشعر في النقد المغربي القـديم، وقُسّم إلى مبحثيـن، المبحث الأول بعنوان: مفهوم الشعر عند النقاد العرب القدامى، أما الثاني بعنوان: مفهوم الشعر وقضاياه عند القزاز من خلال كتابه " ما يجوز للشاعر في الضرورة". أما الفصل الثاني: مفهوم ومواضع الضرورة الشعرية عند اللغويين والنحويين، وجاء في مبحثين، حمل الأول عنوان: مفهوم الضرورة عند اللغويين والنحويين، والثاني: مواضع الضرورة عند القزاز نحويا ولغويا، من خلال الزيادة والنقصان والتقديم والتأخير والقلب والإبدال مع ما يجوز في القوافي. ثم كانت خاتمة البحث التي لخصت فيها أهم النتائج التي توصلت إليها.
The study addressed the issue of " The Concept of Poetry according to El-Gazzaz El-kayrawani", and seeked to answer the following questions : -Did El-Gazzaz El-kayrawani adopt the same concept approved by Kodama Ben Jaafar and Ibn Tabateba? Or did he overcome it by adding "intention" as did his student Ibn Rachik? Or was he one of the beginnings of the real roots of the concept of Poetry which was completed by Hazem ? Or did he have his own concept which resembles others' concepts only in rhythm and rhyme? -What are the critical standards adopted by El-Gazzaz in judging the poetic creativity? And what is the concept of creativity for him? -Did El-Gazzaz want to move away from the approach which he devised for himself in his book, which is permitting poets to make errors and defending them? Or did his scientific integrity and objectivity let him mention both the advantages and disadvantages of poets as asked Dr. Bashir Khaldun? And other issues which led to the choice of this topic. The study was composed of an introduction, an entrance, two chapters and a conclusion. In the introduction, I dealt with the importance of poem and the summary of summary about determining the notion of poem between theory and practice among the most prominent Arab critics and stated the rationale for selecting this topic. Then, I explained the most important issues of El-Gazzaz and his book and highlighted the research design of the study. In the entrance, I dealt with El-Gazzaz' s life and his works. Then, I examined his book " ma yajuzu lil-sha'ir fi al-Darurah" or" What poets are allowed to do in cases of necessity". The first chapter dealth with the concept of Poetry in the ancient Maghreb criticism and was divided into two sections. The first section entitled: The concept of poem among the old Arab critics, and the second one entitled: The concept of Poetry and its issues for El-Gazzaz through his book"ma yajuzu lil-sha'ir fi al-Darurah". The second chapter named the concept and positions of poetic necessity among linguists and grammarians came in two sections. The first section was entitled: The concept of necessity according to linguists and grammarians, and the second was entitled: Positions of necessity grammatically and linguistically according to El-Gazzaz, through the increase and decrease, moving forward and delaying, inversion and replacement with what is permitted in rhymes. The final part was the conclusion in which I summarized the main results obtained in this study.
Description: نقد مغربي قديم
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/9169
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Magister

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Elakraa_Hocine.pdf2,19 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.