Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/9208
Title: التدريس بالمقاربة بالكفاءات(الوضعية المشكل)وعلاقتها بتنمية مستوى الذكاء(المنطقي)لدى التلاميذ (من وجهة نظر أساتذة التربية البدنية والرياضية)
Authors: كريبع محمد
نايلي, بلقاسم
حمودة, سراج المنير
Keywords: المقاربة بالكفاءات
الوضعية المشكل
الذكاء
CompetencyBased Approach
problem situation
intelligence
Issue Date: 2015
Abstract: دفت الدراسة إلى معرفة مدى تقبل الأساتذة للتدريس وفق المقاربة بالكفاءة ومدى تطبيقهم للوضعية المشكل في الوضعيات التعليمية . ومعرفة ما إذا كان هناك فروق ذات دلالة إحصائية في فهم وتطبيق الوضعية المشكل تعزى لمتغير المؤهل العلمي أو لمتغير الخبرة المهنية , ومعرفة ما إذا كان حقا هناك علاقة ذات دلالة إحصائية بين فهم وتطبيق الوضعية المشكل و تحسين مستوى الذكاء المنطقي للتلاميذ (من وجهة نظر أساتذة ت ب ر). استخدم الطالبان المنهج الوصفي بدراسة مسحية للتحقق من فرضيات الدراسة , نة الدراسة في ّ و تمثلت عي أساتذة التعليم ال ثانوي الذين يدرسون بثانويات بلديات تقرت الكبرى والتي بلغ عددها (32) أستاذا . و اعتمد الطالبان في هذه الدراسة على مقياسين لجمع البيانات ؛الأول مقياس خاص بمدى فهم و تطبيق الوضعية المشكل للأساتذة خلال حصة التربية البدنية و الرياضية , و الثاني خاص بتحسين مستوى الذكاء للتلاميذ (من وجهة نظر أساتذة التربية البدنية و الرياضية) , وتم استعمال الأدوات الإحصائية التالية : معامل بيرسون و بإستخدام دلالة الفروق( أنوفا ) و توصل الطالبان الى أن لأساتذة التربية البدنية و الرياضية القدرة على فهم و تطبيق الوضعية المشكل خلال الحصص المبرمجة في المنهاج . كما أن هناك فروق ذات دلالة إحصائية في فهم وتطبيق الوضعية المشكل تعزى لمتغير الخبرة المهنية. وتوصلنا إلى أنه لا توجد فروق في فهم و تطبيق الوضعية المشكل تعزى لمتغير المؤهل العلمي. وأنه كلما زاد فهم وتطبيق الأساتذة للوضعية المشكل يزيد مستوى الذكاء المنطقي للتلاميذ. في حين اقترح الطالبان ضرورة الدعم و المساندة من طرف الهيئات الوصية على التدريس وفق المقاربة بالكفاءات و الوضعية المشكل و ذلك من خلال توفير متطلبات وكل المستلزمات التي من شأا أن تساعد أساتذة التربية البدنية و الرياضية في تطبيقهم للوضعية المشكل في الطور الثانوي .
This study was carried out to examinethe extent to which teachers admit teaching on the basis of “competency based approach”, and the extent to which they use the “problem situation” whileteaching, and to investigate whether there are statistical differences in understanding and applying the “problem situation” due to the variables of educational level or professional experience. It is also conducted to discover whether there is really a statistical relationship between understanding and applying the “problem situation” and improving students’ logical intelligence level (from the point of view of physical Education and Sport teachers). The descriptive method was used in this study, investigating the hypothesis mentioned above, using a survey. The sample used in this study is a total of 32 secondary school teachers who teach in Touggourt secondary schools.In conducting this study, the students adopted two standards in data collection: the first concerns the extent to which teachers understand and apply the “problem situation” during physical education class. While the second is related to improving students’ intelligence level (from the point of view of physical Education and Sport teachers), using the following statistical materials:“Pearson Coefficient”, and “Analysis Of Variance ANOVA”.This study revealed four main results: the first is that physical education teachers are able to understand and apply the “problem situation”during the class programmed in the curriculum. Secondly, there are statistical differences in understanding and applying the “problem situation” due to the variables of professional experience. Thirdly, there are no differences in understanding and applying the “problem situation” due to the variable of educational level. Last but not least, it has been discovered that as much as teachers understand and apply the “problem situation”, as much as the pupils’ logical intelligence increases. In the other hand, the students suggest that the commandment bodies should provide requirements and all supplies that may help teachers of physical education in the application of the “problem situation” in secondary school phase, for the need for support and assistance in teaching according to “competency based approach” and “problem situation” became a necessity
Description: جامعة قاصدي مرباح ـ ورقلة معهد علوم و تقنيات النشاطات البدنية و الرياضية قسم : النشاط البدني الرياضي التربوي
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/9208
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Hamouda_Naili.pdf1,99 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.