Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/9229
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorمجوجة, عبد المنعم-
dc.contributor.authorسود, شرف الدين-
dc.date.accessioned2015-11-08T11:33:00Z-
dc.date.available2015-11-08T11:33:00Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/9229-
dc.descriptionجامعة قاصدي مرباح وقلة معهد علوم و تقنيات النشاطات البدنية والرياضية قسم : النشاط البدني الرياضي التربويen_US
dc.description.abstractهدفت الدراسة الحالية إلى معرفة ما إذا كان هناك لتقويم برامج التربية الحركية دور إيجابي في تحسين التعلم الحركي لأطفال الروضة ، حيث تمحورت إشكالية الدراسة في السؤالين التاليين : -1 هل برامج التربية الحركية تخدم متطلبات أطفال الروضة من الناحية التربوية ؟ -2 هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين التقويم و تعلم أطفال الروضة باختلاف المستوى التعليمي للمربيات ) وجود مؤهل علمي – عدم وجود مؤهل علمي ( ؟ وللإجابة عن هذين التساؤلين اقترحت الدراسة فرضيتين ، واعتمدت الدراسة الحلية على المنهج الوصفي الاستطلاعي ، و ذلك لأنه الأنسب و الأصلح للدراسة كونها إستطلاعية في منطلقها وامتدت لتدرس الدور الإيجابي الذي يحققه التقويم في برامج التربية الحركية في تحسين التعلم الحركي لدى أطفال الروضة . و تمثلت عينة الدراسة في 22 مربية بمؤسسات رياض الأطفال بولاية ورقلة وقد تم اختيارها بطريقة عشوائية ، ولجمع بيانات الدراسة تم تصميم استبيان لقياس تقويم برامج التربية الحركية و دوره الايجابي في تحسن التعلم الحركي لدى أطفال الروضة ، ثم تم تطبيقه بعد التأكد من صلاحيته عقب الاستخدام بعد حسا خصائصه السيكومترية ، ولمعالجة معطيات الدراسة الحالية تم الاعتماد على النسب المئوية و اختبار ) ت ( للقياس و تم التوصل إلى النتائج التالية : 1 برامج التربية الحركية تخدم متطلبات أطفال الروضة من الناحية التربوية بدرجة مرتفعة. -2 لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين التقويم و تعلم أطفال الروضة باختلاف المستوى التعليمي للمربيات ) وجود مؤهل علمي – عدم وجود مؤهل علمي ( وقد نوقشت نتائج الدراسة الحالية في ضوء الجانب النظري واختتمت بخلاصةen_US
dc.description.abstract.The present study aimed to find out it there was to evaluate the kinetic education programs a positive role in improving motor learning for kindergarton children where problematic study focused on the following two questions : 1- Is kinetic education programs that serve children from kinder garten requirements of the educational ? 2- Are there significant difference between the calendar and children learn in different educational level of supervisors ( and the presente of formation or absence of formation )? In order to answer the question proposed study is based on descriptive and evploratory approach because it best suited and most favorable to the study being exploratory in premise and stretshed upright to study kinetic edcatien programs have a positive role in motor learning improves children at kinder graten . The most study sample in supervisors institutions kinter orgla la state and may hawe been selected at random and to called data of lhe stndy is designed Questionnaire to measure calendar kinetic education programs have positive role in motor learning improved the children of kindergarten and then was apoplied after confirmation of the validity after its properties psychometric account and to address the current study ,the data dependence on tests to measure . -The kinetic education programs that serve children from kinder garten requirements of the educational. - there significant no difference between the calendar and children learn in different educational level of supervisors ( and the presente of formation or absence of formation ). The current study may be entpected in light of the theoretical side and sealed conclusion .-
dc.subjectالتربية الحركيةen_US
dc.subjectأطفال الروضةen_US
dc.titleتقويم برامج التربية الحركية لدى أطفال الروضة "دراسة ميدانية على عينة من المربيات بمؤسسات رياض الأطفال بولاية ورقلة"en_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Soud_Madjouja.pdf7,2 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.