Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/9244
Title: دور إستراتيجيات المواجهة في الحد من الضغوط النفسية لدى أستاذ التربية البدنية والرياضية
Authors: عبد القادر برقوق
جواد, عبد المالك
بوحنيك, عبد العزيز
Keywords: الضغوط النفسية
إستراتيجيات المواجهة
psychological stress
coping strategies
Issue Date: 2015
Abstract: هدفت الدراسة الي معرفة دور إستراتجيات المواجهة المستخدمة من طرف أستاذ التربية البدنية والرياضية للطور الثانوي في الحد من الضغوط النفسية ، ومعرفة فيما ادا كانت هناك فروق دالة إحصائيا في مستوى الضغط النفسي لدى أستاد التربية البدنية والرياضية تعود لإختلاف إستراتيجيات المواجهة المستخدمة ، ومعرفة مستويات الضغط النفسي للاساتدة . إستخدم الطالبان المنهج الوصفي للتحقق من فرضيات الدراسة. و تمثلت عيّنة الدراسة في أساتدة التربية البدنية والرياضية للطور الثانوي لولاية ورقلة ، والتي بلغ عددها 50 أستادا وأعتمد الطالبان في هده الدراسة على مقياسين لجمع البيانات الأول مقياس إستراتيجيات المواجهة و الثاني مقياس الضغوط النفسية وتم إستعمال الأدوات الإحصائية التالية : النسبة المئوية والمتوسط الحسابي و إختبار كاي 2 و معامل ألفا كرونباخ وتوصل الطالبان الى أن نسبة الأساتدة الدين لديهم مستوى ضغط مرتفع أكثر من أقرانهم ، وأن هناك إرتباط بين الضغط ونوعية الإستراتيجية المستخدمة بحيث إدا كانت هده الأخيرة إيجابية يكون مستوى الضغط منخفض وإدا كانت الإستراتيجية سالبة يكون مستوى الضغط مرتفع . في حين إقترح الطالبان علي ضرورة إستعمال إستراتيجيات إيجابية (إقدامية) لأجل الحد من الضغوط النفسية لدى أستاد التربية البدنية والرياضية للطور الثانوي ، وكدا توفير الجو الملائم والإمكانات التي تسهل من السيرورة الحسنة لحصة التربية البدنية والرياضة .
The study aimed to know the role of the strategies of confrontation used by Professor of physical education and sports secondary phase in the reduction of psychological stress, and find out Lada there were statistically significant differences in psychological distress Stadium physical education and sports level back to different coping strategies used and find out the psychological pressure of Asatdh levels Use the Taliban descriptive approach a survey to verify the hypotheses of the study. And the study sample consisted In Osatdh physical education and sports secondary phase of the mandate of Ouargla, which 50 Stadium numbered and adopted the Taliban in this topic study on the two measures to collect the first data coping strategies scale and the second psychological pressure gauge and Tema use Altalay statistical tools: Percentage and testing Kai 2 and alpha coefficient and Cronbach reached Taliban Alosatdh that the ratio of debt to have a high pressure level more than their peers, and that there is a correlation between pressure and the quality of the strategy used so that Ida was the last positive reaction this topic be low pressure level Wada was the strategy be negative pressure level is high While the Taliban suggested that the use of positive reaction to Akdamah strategies in order to reduce psychological stress among Ustad physical education and sports secondary phase, Kada and the provision of adequate air and capabilities that facilitate the process of good share of physical education and sport in.
Description: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/9244
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Bouhenik_Djawad.pdf1,93 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.