Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/9256
Title: دور النشاط الرياضي التربوي في التقليل من المشاكل الحركية لدى تلاميذ الطور الابتدائي دراسة ميدانية من وجهة نظر المربيين لولاية ورقلة
Authors: عبد الكريم بن عبد الواحد
بقاري, يونس
القروي, حمزة
Keywords: النشاط الرياضي التربوي
المشاكل الحركية
Issue Date: 2015
Abstract: هدفت الدراسة الى التعرف على دور النشاط الرياضي التربوي في التقليل من المشاكل الحركية(صعوبات التعلم) لدى تلاميذ الطور الابتدائي، بحيث استخدمنا المنهج الوصفي التحليلي لملائمته لطبيعة الموضوع. تكونت عينة البحث من 13 مربي رياضي تربوي أشرف على حصة التربية البدنية والرياضية ببعض ابتدائيات ولاية ورقلة ولغرض جمع البيانات استخدمنا استبانة مكونة من 15 سؤال موزعة على محورين، وقد عولجت البيانات احصائيا باستخدام النسب المئوية والتكرارات وتم التوصل الى النتائج التالية: وذلك بمساهمة النشاط الرياضي التربوي في التقليل من المشاكل الحركية لدى تلاميذ الطور الابتدائي ومساهمة محتوى البرنامج المقترح من طرف المربي في التقليل من هذه المشاكل عند هاته الفئة بنسبة كبيرة الى جانب مساهمة تكوين المربي في التقليل من هاته المشاكل بنسبة كبيرة جدا. ومن هذا نستخلص أن الفرضية العامة والتي تنص على "يساهم النشاط الرياضي التربوي في التقليل من المشاكل الحركية لذى تلاميذ الطور الابتدائي" قد تحققت بدرجة كبيرة وذلك لتحقق الفرضيات الجزئية
The research aims to identify the role of physical activity education in reducing motor problems (motor learning) difficulties with the pupils of primary level so we used descriptive with analytical approach to make equal to the nature of the subject sample consisted search of 13 sports educator educational do mission Education body and sports in some primaries of Ouargla Province for the purpose of data collection, we used a questionnaire composed of 15 questions divided into two axes to treat data statistically by using percentages (/ 100) duplicates it was reached the following conclusions; The contribution of sports activity in the educational less of motor problems with pupils of primary level also, the contribution of the proposed program by the breeder content in reducing these problems when these circumstances category by a large margin as well as the contribution of the breeder formation in these circumstances reduce the problems very large margin. extracted that the general hypothesis which states * physical activity contributes to the reduction of the educational problems in the kinetic level * Primary pupils have been achieved significantly and to achieve partial hypotheses
Description: جامعة قاصدي مرباح-ورقلة معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية قسم: النشاط البدني الرياضي التربوي
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/9256
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Beggari_Elkaraoi.pdf1,96 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.