Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/9384
Title: التعدد الثقافي في الشركات الأجنبية وأثره على هوية العامل المحلي في الجزائر دراسة ميدانية لعمال شركة أناداركوا بحاسي مسعود – ورقلة -
Authors: بوساحة نجاة
قويدري, يحي
Keywords: domestic Algerian-worker
foreign worker
التعدد الثقافي
العامل الأجنبي
لعامل المحلي
الجزائري
الهوية
الشركات متعددة الجنسيات
العولمة
multi-cultural
multi-national companies
identity
globalization
Issue Date: 2015
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تعتبر الهوية من القضايا المعاصرة، فهي تتشكل من مرجعيات تاريخية ودينية وأنساق قيمية وأصول عرقية وغيرها..، وهي مكونات تتداخل فيما بينها مكونة دوائر تجمع الفرد مع الآخرين في البلد نفسه أوفي بلدان أخرى، وقد تتسع هذه الهوية لتجمع الفرد مع آخرين من أعراق أخرى إذا ما كانت قائمة على أسس دينية كالإسلام مثلا، ولقد فرض مشكل الهوية نفسه في السنوات الأخيرة على الجميع وبقوة، وأصبح يتدخل حتى في الطرق البسيطة للناس في التفكير والفعل والشعور، وازداد الأمر حدة بعد تفجر العولمة واحتدام الحروب بين الأديان والصراع بين الثقافات وقد تنزل على المقياس الاجتماعي في صورة الهوية الاجتماعية، ومن هذا المنظور أصبح لفظ الهوية مصطلحا باهتا ومفخخا ويتطلب اتخاذ مسافة نقدية معه، وانطلاقا من الواقع المعقد الذي يميز الهوية في الشركات متعددة الجنسيات، جاءت الدراسة الحالية و المعنونةبـ: "أثر التعدد الثقافي في الشركات الأجنبية بهوية العامل المحلي في الجزائر" لتجيب عن الأسئلة المطروحة والممثلة في التساؤل العام الذي جاءت صياغته كالتالي: ما هو أثر التعدد الثّقافي في الشركات الأجنبية على تشكيل هوية للعامل المحلي في الجزائر؟ وللإجابة على هذا السؤال اتبعنا مجموعة من الإجراءات المنهجية الممثلة في المنهج الوصفي، كما اعتمدنا على الاستبيان كأداة أساسية لجمع البيانات، مدعمة بالملاحظة والمقابلة كأداتين مساعدتين، وتم اختيار العينة من مجتمع البحث عن طريق العينة القصدية، كما قدرت بـ: 80 عامل جزائري، من إطارات –تقنية وإدارية- وعمال تنفيذ، يعملون في الشركة الأجنبية "أناداركو" بحاسي مسعود ورقلة،وقد استطاعت الدراسة البرهنة على أنّ اختلاف القيم متعددة الثقافات (جرّاء الاحتكاك المباشر مع الشريك الأجنبي) تُكسب العامل الجزائري هويّة جديدة، وكذا البرهنة على أنّ جماعة العمل الأجنبية تسعى جاهدة لاستيعاب الهوية الجزائرية، كما خلُصت الدراسة إلى ضرورة معرفة أنّ الهويّة في عملية تشكلها؛ لا يمكنها بأي حال من الأحوال تخطّي عقبة التعدد الثقافي دون التأثر مع مقتضياتها و ميكانيزماتها وأنماطها الثقافية والاجتماعية و الأنثروبولوجية–لأن الإنسان اجتماعي بطبعه-، والتي من شأنها أن تجعل العامل الجزائري يعيش أزمة هوية في الشركات الأجنبية.
Is the identity of contemporary issues, it is made up of historical and religious references and formats ad valorem and ethnic origins and other .., which are components interfere with each consisting circles the individual gathered with others in the same country or in other countries, may extend this identity to collect the individual with others from other races if What was based on religious grounds like Islam, for example, has established himself identity problem in recent years for everyone and strongly, and became intervene even in simple ways for people to think and act and feel, and increased unity of command after the explosion of globalization and the intensification of wars between religions and the conflict between cultures has come down on the scale Social in the form of social identity, and this perspective has become the term identity code word lackluster and booby-trapped and requires critical distance with him, and out of the complex reality that characterizes the identity of the multinational companies, the current study came and titled: "The impact of multiculturalism in foreign companies the identity of the local factor in Algeria "to answer the questions asked and the actress in question, which was formulated as follows: What is the impact of cultural diversity in foreign companies to form a local identity of the worker in Algeria? To answer this question we follow a set of methodological procedures represented in the descriptive approach, as we relied on the questionnaire as an essential tool for data collection, supported by remarkable interview as tools a help tools, was selected sample of Community Search by intentional sample, as estimated: 80 Algerian worker, of technical and Administrativepersons and workers implementation, working in a foreign company, "Anadarko" Hassi Messaoud and Ouargla, the study was able to prove that multicultural values variation (as a result of direct contact with the foreign partner) earn Algerian worker a new identity, as well as to prove that the foreign work group seeking striving to accommodate the Algerian identity, as the study concluded that the knowledge that identity in the process posed; it cannot in any way overcome the obstacle of multiculturalism without being influenced with its requirements and The mechanisms and patterns of cultural, social and anthropological freestanding social as usual rights, and that would make Algerian worker live the identity of the foreign companies in crisis.
Description: التخصص :تنظيم وعمل
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/9384
ISSN: K
Appears in Collections:Département de sociologie et de la démographie - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kouidri_Yahia.pdf2,94 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.