Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/9415
Title: تمثلات الطلبة الجامعيين للتفاعل الاجتماعي الافتراضي (الفايسبوك ) دراسة ميدانية لعينة من الطلبة الجامعيين بكلية العلوم الإنسانية والاجتماعية بجامعة قاصدي مرباح ورقلة
Authors: حمداوي عمر
شرفي, لامية
Keywords: الطلبة الجامعيين
الفايسبوك
بجامعة قاصدي مرباح
بكلية العلوم الإنسانية والاجتماعية
ورقلة
Issue Date: 2015
Publisher: univ-ouargla
Abstract: هدف هذه الدراسة إلى الكشف عن التمثلات الطلبة الجامعيين للتفاعل الاجتماعي الافتراضي عن طريق الفايسبوك ،فمن خلال تناولنا لمجالات تفاعل الطالب وانعكاسات الناجمة عن ذلك التفاعل وكذا معرفة أشكال التغيرات الناتجة عنها . حيث اتبعت الطالبة مجموعة من الإجراءات المنهجية شملت المقاربة السسيولوجية والمنهج الوصفي بالاعتماد على مجموعة من الأدوات لجمع البيانات إنطلاقا من المصادر والمرجع مرورا إلى الاستمارة وصولا للأساليب المتبعة في تحليل البيانات كما تم تطبيق هذه الأداة على عينة من الطلبة الجامعيين بكلية العلوم الإنسانية والاجتماعية بجامعة قاصدي مرباح بورقلة وبالأخص طلبة ما بعد التدرج والمتمثلة في (٥١) طالب ،تم اختيارهم بالعينة الطبقية ( التناسبية ) .حيث أسفرت نتائج الدراسة الميدانية على أن : - تعدد المجالات الاجتماعية المختلفة يؤذي إلى تعدد أهدافهم وإستراتيجياتهم كما يحدث اختلاف في مضامين الثقافة الاجتماعية - مواقع التواصل الاجتماعي الافتراضي للطلبة الجامعيين يشكلون مجالا تفاعليا ثقافيا واجتماعيا - يعتبر المجال الثقافي الاجتماعي باعتباره منتج لدلالات والرموز التي تتم من جراء التفاعل كما أن استعمال الطالب لموقع الفايسبوك لصالحه ولفائدته انعكس عنه ايجابيا - من المحتمل أن تنتج تغيرات لدى الطالب الجامعي من خلال تفاعل الاجتماعي الافتراضي الفايسبوك باعتباره يلبي احتياجاته و اشباعاته ورغباته ومن ممكن أن تنشأ لدى الطالب هوية جديدة تتعارض مع الواقع المعاش وتكون مخفية غير طاهرة بشكل واضح .
This study aims to reveal the representations of university students default social interaction through Facebook, we dealt with it through to the areas of student interaction and the implications resulting from that interaction as well as the knowledge forms the resulting changes. Where the student followed a set of measures included the systematic approach sociology and descriptive approach based on a set of tools to collect data from sources and passing through the reference to the form down to the techniques used in data analysis This tool has also been applied to a sample of university students at the Faculty of Humanities and Social Sciences at the University of Ouargla kasdi Merbah especially students and post-graduation of 51 students, were selected stratified sample (proportionality). Where The results of the field study that: - The multiplicity of different social spheres harm to the multiplicity of objectives and strategies as a difference in the content of social culture happen - Social networking sites default for university students make up an interactive room culturally and socially - The socio-cultural sphere as a product for signs and symbols that are a result of the interaction and the use of student Facebook site for him and his interest was reflected by the positive - It is likely to produce changes at the university student through the default Facebook as a social interaction that meets their needs and desires It is possible that arise in the student a new identity in conflict with reality and be hidden unclean clearly.
Description: التخصص: علم الاجتماع اتصال
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/9415
ISSN: k
Appears in Collections:Département de sociologie et de la démographie - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Charfi_Lamia.pdf799,52 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.