Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/9485
Title: الاختصاص التشريعي لرئيس الجمهورية في ظل النظام السياسي الجزائري
Authors: صالحي, مريم
لعبادي إسماعيل
Keywords: الاختصاص التشريعي
تشريع بأوامر
السلطة التنفيذية
السلطة التشريعية
المؤسس الدستوري
لسلطة التنظيمية
سلطة أصيلة
compétence législative
Ediction des ordonnances
pouvoir exécutif
pouvoir législatif
fondateur constitutionnel
Fondateur constitutionnel
The legislative field
Enactment ordinance
Executive Authority
Legislative Authority
The legal authority to folding
Constitutional founder
Issue Date: 22-Nov-2015
Series/Report no.: 2015;
Abstract: تبين لنا من خلال تفحص مواد دستور 1996 أن المؤسس الدستوري الجزائري أخذ بالفصل النسبي بين السلطات وهذا ما تفسره علاقات التعاون التي أقامها بين السلطات الثلاث في عدة مجالات ، ويعد مجال صنع القانون من أبرز المجالات التي تعكس هذا التعاون حيث نجد أن المؤسس الدستوري قد منح لرئيس الجمهورية بعض الاختصاص ليست إلا عارضة ، وذلك بما أن المجال الزمني المحدد لممارستها هو مجال محدود ومؤقت . كما يملك رئيس الجمهورية اختصاصات تشريعية ليست كلها من طبيعة واحدة حيث نجد اختصاصات تشريعية أصيلة يمارسها باعتباره صاحب السلطة الأصيلة المختصة للقيام بذلك وبشكل مستقل ، فلا يحتاج إلى إذن أو ترخيص مسبق وأنها تتم بشكل نهائي فلا تحتاج إلى موافقة أو تصديق بعدي ، والأهم في ذلك ن أنها غير مقيدة أو متوقفة وهو ما يعني أن السلطة التنظيمية لرئيس الجمهورية في الحقيقة سلطة أصيلة . En examinant les textes de le Constitution Algérienne de 1996, en constate que le fondateur la définit par des caractéristiques institutionnelles, et principalement par la reconnaissance du principe de séparation des pouvoirs, et unis l'accent sur les rapports de coopération entre les trois pouvoirs, dans plusieurs domaines et particulièrement dans l'organe principal de décision. Le pouvoir constituant et le pouvoir des d'établir les règles fondamentales relatifs a la dévolution et l'exercice du pouvoir politique. On trouve que le chef d'état est date de prérogatives importantes dans le temps. le Président de la République a le a plein exercice du pouvoir politique disposent tout autant du législatif que de l'exécutif proprement dit. After a careful examination of the 1996 Constitution's articles , we came to the point that the Algerian constitutional founder has relatively separated the powers, and that's illustrated by cooperative relations established among the three authorities in several domains, and the scope of law-making is considered the most prominent areas that reflects this cooperation where we find that the constitutional founder has granted to the President Some jurisdictions that is not only casual, but so as time-domain set for exercise is limited and temporary. President of the Republic also has the legislative duties that are not all of the same nature. The President applies authentic legislative duties since he is the owner of the competent inherent authority to do so independently. Hence he does not need a permission or prior authorization and it is done definitely without need to the approval or ratification. Most importantly, it is not restricted or suspended which, in fact, means that the regulatory authority of the President of the Republic is authentic authority.
Description: جامعــة قاصـــدي مربـــاح بورقلــة كلية الحقوق والعلوم السياسية قسم الحقوق(LMD )
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/9485
ISSN: saa
Appears in Collections:Département de droit - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Salhi_Mereim.pdf4,11 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.