Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/9656
Title: دور الفايسبوك في نشر الوعي البيئي دراسة لعينة من طلبة كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية –جامعة قاصدي مرباح –ورقلة-
Authors: بلمولاي بدر الدين
بلخضر, مريم
بورنان, سلمى
Keywords: الفايسبوك
الوعي البيئي
طلبة كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية
جامعة قاصدي مرباح –ورقلة-
Issue Date: 2015
Publisher: univ-ouatgla
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى إلقاء الضوء على الإعلام الجديد ودوره في نشر الوعي البيئي والثقافة البيئية كوعي وكممارسة فعلية وعمدنا الى معرفة هذه الممارسات لدى الطلبة الجامعيين وبالاخص طلبة جامعة قاصدي مرباح قسم علوم الإعلام والاتصال تخصص تكنولوجيات الاتصال الحديثة ووقفنا عند استخدامات الإعلام الجديد واخترنا منه موقع الفيسبوك وهو أحد أهم الوسائل التكنولوجية الجديدة للاعلام والاتصال وتعرفنا على عادات وأنماط استخدام موقع الفيسبوك ودوره في نشر الوعي البيئي ودوره الفعال والفاعل في نشر وترسيخ ثقافة الحفاظ على البيئة وبشكل يومي وتلقائي كانت دراستنا تتضمن التساؤل الرئيسي : ماهو دور موقع الفيسبوك في تنمية الوعي البيئي لدى طلبة جامعة قاصدي مرباح – ورقلة -؟ واتت اهم النتائج للدراسة كالتالي :  يساهمون الطلبة في نشر المعلومات والأخبار بشكل عام في موقع الفيسبوك بنسبة 68،3 %  يفضل الطلبة استخدام الفيسبوك لخصوصية هذا الموقع بنسبة 61،7 %  لا يساهم الطلبة في نشر المواضيع البيئية ومشاركتها وتبادلها عبر موقع الفيسبوك وذلك بنسبة 53،3 % حيث بلغت نسبة من يساهمون 46،7 % وكانت تلك المساهمات في شكل تعليقات بنسبة 55 %وصور بنسبة 21،7 % ومقالات بنسبة 11،7 و أخبار بنسبة 6،7 % والفيديوهات بنسبة 5 % .  63،3 % من الطلبة غير منضمين لمجموعات التي تنشط في معالجة القضايا البيئية بينما منهم بنسبة 36،7 % من هم منضمين بهاته المجموعات الناشطة في معالجة القضايا البيئية ونشر الوعي البيئي والثقافة البيئية 58،3ٍ % من الطلبة يكونون علاقات صداقة تربطهم اهتمامات ذات صلة بالثقافة البيئية والوعي البيئي ومنهم 41،7 % ليس لهم أصدقاء تربطهم اهتمامات بيئية
This study aimes to shed light on the new media and its role in spreading environnemental awareness and culture actual practice and we have gone to know these practices of university students, especially the University Cassidy students kasdi Merbah Science Department of Information and Communication Industry modern communication technologies and stood at the uses of new media and chose him Face book site a One of the most important new technological means for Media and Communication and learned about the habits and patterns of use Face book site and its role in spreading environmental awareness and effective actor and Dora in disseminating, and preserving the culture of preservation of the environment on a daily basis and automatically was the main question of our study include: What is the role of the Face book site in the development of environnemental awareness among students of University of Ouargla? And it brought the most important findings of the study are as follows - contributing to students in the dissemination of information and news in general in the Face book site increased by 68.3% students prefer to use Face book privacy to this site by 61.7% -does not contribute to the students in the dissemination of environmental issues and share and exchange through Face book site with a rate of 53.3% where the percentage of contributing 46.7% and those contributions were in the form of comments by 55% and Photos by 21.7% and by 11.7 articles and news by 6.7% and videos by 5%. 63,3% of students are joining groups that are active in addressing environmental issues, while 36.7% of them by those who are joining Bhatth activist groups in addressing environmental issues and dissemination of environmental awareness and culture 58.3% of students are bound together by ties of friendship relevant environmental culture and environmental awareness interests and 41.7% of them do not have friends with whom environmental concerns
Description: التخصص : إعلام واتصال
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/9656
ISSN: k
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Belakhdar_Bourenane.pdf7,56 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.