Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/9676
Title: دور مواقع التواصل الإجتماعي في تنمية العمل التطوعي دراسة لمنشورات صفحة الفايسبوك لجمعية ناس الخير ورقلة
Authors: حمداوي عمر
حمايدية, خولة
قاسم, مريم
Keywords: جمعية ناس الخير ورقلة
الجمعيات الخيرية
مواقع التواصل الاجتماعي
Charities
Social networking sites
NassElkhirOuargla Association.
Issue Date: 2015
Series/Report no.: 2015;
Abstract: ملخص الدراسة : تناولت الدراسة بالتحليل والمناقشة دور مواقع التواصل الاجتماعي في تفعيل خدمة الجمعيات الخيرية حيث تم التطرق إلى أهم المفاهيم النظرية المتعلقة بمواقع التواصل الاجتماعي وكذلك تلك المفاهيم المرتبطة بالجمعيات الخيرية مبرزين من خلال ذلك اهم العناصر المشتركة بينهما والتي تصاغ بشكل أو بآخر بتفعيل العمل التطوعي للجمعيات الخيرية من خلال استخدامها واستثمارها لمواقع التواصل الاجتماعي والاستفادة من الخصائص التي تمنحها والمساهمة في تحقيق أهداف الجمعيات الخيرية الاجتماعية الدينية والتوعية على حد سواء، ولتوضيح ذلك استعانت الباحثتان في الدراسة المنهج التحليلي من خلال جمع أهم المفاهيم النظرية المتوفرة ومحاولة اسقاطها من خلال استمارة تحليل مضمون وبذلك توصلنا للنتائج التالية:  الاعتماد على جميع الخصائص التي توفرها مواقع التواصل الاجتماعي كالنص والصورة من أجل الوصول إلى الأهداف المرجوة من المنشور.  تمنح مواقع التواصل الاجتماعي لمستخدمي مواقع التواصل الاجتماعي خاصية متابعة نشاطات الجمعية قبل، أثناء وبعد الانتهاء من الأنشطة مما يدعم ثقة المتتبعين في أعضاء الجمعية.  التوجه نحو استخدام مواقع التواصل الاجتماعي كوسيلة إعلام وإعلان، وسيلة توعية وتواصل، كوسيلة لتحقيق الأهداف التطوعية الخيرية للجمعية. الكلمات الدلالية: مواقع التواصل الاجتماعي، الجمعيات الخيرية، جمعية ناس الخير ورقلة . Abstract The study analyzed and debate the role of social networking sites in the activation of charities service where he was to address the most important theoretical concepts relating to the location of social networking, as well as those associated with charities concepts highlighting through it the most common elements between them and formulated one way or another to activate voluntary work for charities through use and invest them to social networking sites and take advantage of the properties granted by and contribute to achieving the objectives of socio-religious charities and awareness of both, and to clarify that researchers used in the study analytical method by collecting the most important theoretical concepts available and try to bring it down through the analysis of the content of form and so we came to the following results: - Rely on all properties offered by social networking sites such as text and image that in order to reach the desired goals of the publication; Social networking sites offer users the follow-up activities of the Association property before, during and after the completion of the activities which supports confidence in the members of the Assembly observers; - Trend towards the use of social networking sites as a means to inform and declare, means awareness and continue, as a means to achieve the objectives of voluntary charitable Assembly. Key words: Social networking sites, Charities, NassElkhirOuargla Association.
Description: جـــامعة قاصدي مربـــاح ورقلــــــة كلية العلوم الانسانية و الاجتماعية قسم علوم الاعلام و الاتصال مذكرة تخرج لنيل شهادة الماستر ميدان : العلوم الانسانية قسم : علوم الاعلام و الاتصال تخصص : تكنولوجيات الاتصال الحديثة
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/9676
ISSN: k
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Hemaidia_Kassem.pdf2,5 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.