Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/9684
Title: التسويق الاجتماعي وأثره في زيادة الحصة السوقية دراسة ميدانية لمؤسسة اتصالات الجزائر للهاتف النقال"موبليس" فرع ورقلة -من وجهة نظر العاملين-
Authors: عبد الحق, بن تفات
شرون, مسعودة
Keywords: الاتصال التنظيمي
الأداء الوظيفي
organizational communication
job performance
Issue Date: 26-May-2015
Series/Report no.: 2015;
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى معرفة علاقة الاتصال التنظيمي بأبعاده (طريقة تلقي القرارات و التعليمات، انسياب المعلومات وسائل الاتصال النازل،وسائل الاتصال الصاعد، كيفية وصول المعلومات من العاملين للإدارة، تقديم الاقتراحات من طرف العمال للإدارة) والأداء الوظيفي، ولقد قمنا من خلالها بتقديم إطار نظري يحدد مختلف الجوانب المتعلقة بالاتصال التنظيمي، باعتباره دافعا مهما لتطوير الأداء الوظيفي، كما تطرقنا إلى مختلف المفاهيم المتعلقة بالأداء الوظيفي، حيث تم اختيار المؤسسة الوطنية للسيارات الصناعية فرع ورقلة،وذلك من أجل معالجة الإشكالة المذكورة أعلاه، و إعداداً لذلك اعتمدنا في جمع المعلومات والبيانات على استمارة الاستبيان التي صممت لغرض الدراسة بعد التأكد من صدق الأداة عن طريق المحكمين ثم توزيع الاستبيان على عمال المؤسسة محل الدراسة،حيث قمنا بتوزيع (104) استمارة وتم استرجاع (102)، و استبعاد استبيان لعدم ملائمته و عليه تمت معالجة المعلومات والنتائج باستخدام الرزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (spss). كما توصلنا في الأخيرإن المؤسسة الوطنية للسيارات الصناعية فرع ورقلة تتبنى تطبيق مختلف أبعاد الاتصال النازل و الصاعد أثناء قيامها بعملياتها الإدارية سواء المتعلقة بانسياب المعلومات من الأعلى إلى الأسفل أو من الأسفل إلى الأعلى مما ينعكس بدوره على مستوى الأداء الوظيفي الخاص بعمالها.
The Objective of This study is to find out the relationship between Regulatory contact with its dimensions (method of receiving decisions and instructions, the flow of information the means of communication downward, the means of communication Rising, how to access information from the Staff and the crew to the administration, presenting the administration crew’s proposals) and functionality, and from that we present a theoretical work It sets a lot of aspects witch have a relation with Regulatory contact, because it’s an important motivation to evolve the functionality, as We touched the various concepts related to functionality and the job performance, where we settle on National Foundation for industrial vehicles in Ouargla, in order to solve the problematic mentioned above, and in preparation for that we rely on the collection of information and data form of a questionnaire designed for the purpose of study after we make sure that the veracity of the tool by the arbitrators then distribute the questionnaire on the enterprise workers who’ sunder study, where we distributed (104) questionnaires and we retrieved (102), and the questionnaire was excluded away because it is totally inadequate and from that the information has been treated by using the Statistical Package for Social Sciences ( SPSS ). As we reached in the last that the national institution for industrial vehicles in Ouargla adopts various communication downward and rookies during its administrative operations, Both related to the flow of information from the top down or from the bottom up, which in turn is reflected in the level of functionality performance.
Description: جامعة قاصدي مرباح – ورقلة كلية العلوم الاقتصادية والعلوم التجارية وعلوم التسيير
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/9684
Appears in Collections:Département des sciences commerciales - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Chroune_Messaouda.pdf8,04 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.