Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/9728
Title: أثر استخدام لوحة القيادة التسويقية على تحسين الأداء الرقابي لإدارة التسويق دراسة حالة : شركة الخطوط الجوية الجزائرية خلال الفترة : 2014
Authors: بن جروة,حكيم
ضيف, حليمة
Keywords: لوحة قيادة
اداء تسويقي
رقابة تسويقية
نظام معلومات تسويقي
مراقبة تسيير
Issue Date: 26-May-2015
Series/Report no.: 2015;
Abstract: هدفت هذه الدراسة هو معرفة وتوضيح مدى إدراك المسؤولين عينة الدراسة لمفهوم لوحة القيادة التسويقية على اعتبار انها اداة تسيرية تساعد على تحسين الاداء الرقابي لإدارة التسويق في ظل التحديات التى تعيشها المنظمة الاقتصادية الخدمية. تم معالجة موضوع بحثنا عن طريق الاستبيان كأداة لجمع البيانات في الدراسة الميدانية، ولذلك تم استخدام برنامجSpss20 لمعالجة المعطيات المجمعة من عينة الدراسة والمتمثلة في 50 اطار و اطار سامي في شركة الخطوط الجوية الجزائرية واهم ما تم التوصل اليه من نتائج مهمة هي: يوجد إدراك من قبل المسؤولين عينة الدراسة لأهمية استخدام لوحة القيادة التسويقية في تحسين الاداء الرقابي لإدارة التسويق ، كما بينت النتائج وجود ارتباط ايجابي بين الوحة القيادة التسويقية و الاداء التسويقي والرقابة عليه . رغم هذا تظل ادارة التسويق بالمنظمة محل الدراسة تعاني بسبب ضعف نظام المعلومات التسويقية لديها.
The aim of this study is to clarify the extent of knowledge and grasp of the concept of the study sample panel marketing leadership officials on the grounds that it managerial tool helps to improve regulatory performance of the Marketing Department in the light of the challenges faced by service economic organization. Tackle the theme of our research through the questionnaire as a tool for data collection in the field study, and therefore was used Spss20 program for processing data collected from a sample survey of 50 frames and part of Sami in Air Algerie company and the most important thing was reached important results are: There is a perception by The study sample of the importance of using a panel of marketing leadership in improving the regulatory performance of the marketing department officials, as the results showed a positive correlation between marketing leadership and marketing performance and control it. Although this remains the Marketing Department of the Organizations as a study to suffer because of weak marketing information system. Keywords: Dashboard, marketing performance, marketing control, marketing information system, management control.
Description: جامعة قاصدي مرباح – ورقلة كلية العلوم الاقتصادية والعلوم التجارية وعلوم التسيير
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/9728
Appears in Collections:Département des sciences commerciales - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Diff_Halima.pdf28,26 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.