Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/9791
Title: أثر المسؤولية الإجتماعية للمؤسسة علــــى القرار الشرائي للمستهلك النهائيدراسة ميدانية لعينة من متعاممي مؤسسات اتصاالت الجزائر لمياتف النقال موبيليس اوريدو جازي في منطقة ورقلة
Authors: كاهي,فطيمة
قاجة, النوية
Keywords: مسؤولية الاجتماعية
بعد الاقتصادي
بعدالقانوني
بعد الأخلاقي
بعد الخيري
قرار الشرائي
social responsibility
after economic
after the legal
moral after
after the charity
purchasing decision
Issue Date: 26-May-2015
Series/Report no.: 2015;
Abstract: الهدف من هذه الدراسة هو معرفة وتوضيح مدى إدراك الزبائن عينة الدراسة لمفهوم المسؤولية الاجتماعية و الاهمية التي يولونها لكل بعد من ابعادها ( الاقتصادي، القانوني، الاخلاقي، الخيري )، و التعرف على أثرالمسؤولية الاجتماعية على السلوك الشرائي للمستهلك النهائي. ويعالج موضوع بحثنا إشكاليةهل يوجد اثر للمسؤولية الاجتماعية للمؤسسة بأبعادها ( الاقتصادي، القانوني، الأخلاقي، الخيري )على القرار الشرائي للمستهلك النهائي حيث تم معالجة موضوع بحثنا عن طريق الاستبيان كأداة لجمع البيانات في الدراسة الميدانية، ولذلك تم استخدام برنامجSpss20 لمعالجة المعطيات المجمعة من عينة الدراسة والمتمثلة في 124 متعاملالمؤسساتاتصالات الجزائر للهاتف النقال (موبليس – اوريدو – جازي ) فيمنطقةورقلة، واهم ما تم التوصل إليه من نتائج مهمة هي:يوجد إدراك من قبل الزبائن عينة الدراسة لأبعاد المسؤولية الاجتماعية للمؤسسة،كما أنهيولي الزبائن عينة الدراسة الأولوية للبعد الاقتصادي ثم البعد الأخلاقي ثم البعد الخيري ثم البعد القانوني، وتوجد دلالة إحصائية لتأثير أبعاد المسؤولية الاجتماعية للمؤسسة على القرار الشرائي للمستهلك النهائي عند مستوى دلالة اقل من 0,05.
The aim of this study is to clarify the extent of knowledge and awareness of the study sample of the concept of social responsibility and the importance that they attach each of its dimensions (economic, legal, moral, charity), and identify the impact of social responsibility on the purchasing behavior of the final consumer And it addresses the subject of our research problematic Is there a trace of social responsibility of the institution dimensions (economic, legal, moral, charity) on the final purchasing decision of the consumer where they were addressing the issue of our search through the questionnaire as a tool for data collection in the field study, Therefore Spss20 program has been used to address the data collected from a sample survey of 124 institutions collaborator Algerie Telecom mobile phone (Mobliss - Aorado - Djezzy) in Ouargla region، The most important thing was reached important results are There is a perception by the study sample of the dimensions of social responsibility institution customers, it also gives customers the study sample priority for economic and moral dimension after the charity then the legal dimension ، There significant effect of the dimensions of social responsibility of the institution to the final purchasing decision of the consumer at the level of significance is less than 0.05
Description: تسويق خدمات
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/9791
Appears in Collections:Département des sciences commerciales - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Gadja_Nouia.pdf2,16 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.