Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/10094
Title: الكتابة في النقد التفكيكي عند جاك دريدا من خلال مؤلفه" الكتابة والاختلاف"
Authors: موساوي أحمد
ديوان , السعيد
Keywords: مفهوم الكتابة
الحضور و الغياب
التفكيك
قتل المؤلف
التمركز حول العقل و فكرة
الحضور
الأثر
الكتبة
التكرارية
الانتشار أو التشتيت
الميتافيزيقيا
القارئ النموذجي
المتاهة
الإضافة
الزيادة
التمركز حول الكتابة
Notion d'écriture
Participation
démontage
tué Auteur
concentration
Impact
scribes
diffusion ou dispersion
répétabilité – Métaphysique
lecteur de modèle
Maze- Aladavh
concentration sur l'écriture
Writing concept
Attendance – disassembly
killed Author
concentration
Impact
scribes
repeatability
Metaphysics
Model reader
Maze
Aladavh
concentration about writing
Issue Date: 2015
Abstract: و جملة هذه النتائج و التساؤلات التي أثارت اهتمامي قد جمعتها في عدة عناصر، و هي ما يلي: • أصول الكتابة و تطورها عند القدامى و المحدثين. • نظرة التفكيكين للكتابة. • موقف دريدا من الكتابة من خلال كتابه" الكتابة و الاختلاف". و لو أردنا أن نفصل أكثر لهذه العناصر، وجب علينا معالجة كل عنصر على حدا: أولا: إن أول عنصر تطرقنا إليه هو( أصول الكتابة و تطورها عند القدامى والمحدثين). إن السؤال الذي لازال بحاجة إلى إجابة فعلا هو: هل أن الكتابة السومرية أول كتابة عرفها الإنسان منذ وطأته للأرض أم ما زالت هناك آثار خفية تحتاج إلى الحفريات للكشف عنها؟ و من الملاحظ أن كثيرا من الكتب، و العديد من البحوث تجمع على هذا الرأي في ظهور الكتابة، فهل بالضرورة أن يكون هذا الإجماع صائبا؟ و ما لفت انتباهنا إلى جانب هذا العنصر كذلك هو أن العرب لم تول اهتماما للكتابة، فقد مجد أسلافنا المشافهة لهذا ضاع موروثنا العلمي و خصوصا الأدبي منه. ثانيا: أما فيما يتعلق بثاني عنصر في بحثنا ألا و هو( نظرة التفكيكين للكتابة) فيمكن القول أنه قد توصلنا فيه عموما إلى أن التفكيكية من أهم نظريات النقد المعاصر الداعية إلى خلخلة الفكر الإنساني الخالد الذي اعتبر مقدسا، و يعد عنصر علم الكتابة معطى يميل إلى منظومة دقيقة بنى عليها التفكيك أغلب مقولاته و نقد من خلالها مسيرة العلاقات النسبية، و تشكل خطابها الفلسفي و استحداث هذه المنظومة يعبر عن موقف التحليل التفكيكي من عصور اختزال الكتابة، و تهميش الدال و نزعة التمركز حول الصوت و العقل، فمجمل المعطى النقدي لعلم الكتابة يعد نقدا لثنائية سوسير ( الدال و المدلول) و رؤيته لدور العلامة و فعاليتها في بناء النص، فتحولت اللغة من نظام للعلامات عند سوسير إلى نظام للآثار عند دريدا. فتفهم المعاني المتعددة و دلالاتها من وجهة نظر النقد التفكيكي من خلال عد اللغة شكلا من أشكال الاتصال و لا حقيقة خارج اللغة. ثالثا: من الإشكالات التي طرحناها في هذه الدراسة هي ( نظرة دريدا للكتابة)، و قد توصلنا إلى الآتي: • رفض دريدا للفكرة الغربية التي تمجد الصوت على الكتابة أو الحضور على الغياب، إذ يرى أن الكلام نسق وسيط تتلاشى دواله حال نطقها على عكس الكتابة التي تحافظ على الدوال في سلسلة من الإشارات المادية و التي يمكن ممارستها حتى أثناء غياب المتكلم. • يرى دريدا أن الكتابة هي الأصل، و هي أسبق من الكلام؛ و ذلك أن الإنسانية نفسها عرفت أشكالا متعددة من الكتابات البدائية قبل بلوغها مرحلة الخطابات المنطوقة. • يعد دريدا مفهوم الكتابة يتجاوز مفهوم اللغة و يتضمنه و يقول بأن الكتابة علم قائم بذاته. • لقد ميز دريدا بين نوعين من الكتابة، فرأى أن هناك كتابة تتكئ على التمركز المنطقي و كتابة تعتمد على النحوية أو كتابة ما بعد البنيوية. • لقد ثمن دريدا فعل الكتابة لأنه الوسيلة الأنجع لضمان ترسيم الأثر الخاص بكينونة الإنسان الزئبقية. و أخيرا ما يمكن أن نلاحظه أن هذه الثورة الدريدية ليست ثورة على ثنائية ( الكلام و الكتابة ) إنما في جوهرها ثورة قائمة لزعزعة الفكر الغربي المهيمن و المدعي بالمثالية معتمدا في ذلك على الكتابة الما بعد حداثية المتمركزة على" عدمية الصوت" حينئذ لا يمكن للكينونة أن تتولد من الكتابة و هي حالة الولوج إلى لغة الاختلاف و الانبثاق من الصمت، أو لنقل كما قال عبد الله الغذامي: " إنها انفجار السكون ".
Giblets brief questions and the results of the study: And among these results and the questions that sparked my interest it has been collected in several elements, and are as follows: • Writing origins and evolution at the ancient and modern. • Altvkikin look for writing. • Derrida's position on the writing of his book "Writing and difference." And if we wanted to separate the more of these elements, we must address each element separately: First: The first element is we talked to him (the origins of writing and its development at the old and modern). The question that still need to actually answer is: Is that writing Sumerian writing the first known to man since the brunt of the land or there are still subtle effects need to excavations to reveal about her? And it is noted that many of the books, and many of the research gathered on this view in the emergence of writing, it does not have to be this consensus right? And what drew our attention to this aspect as well as the element is that the Arabs did not pay attention to the writing, the glory of our ancestors Almchaffhh for this lost heritage of our scientific and literary especially him. Secondly: With regard to the second element in our research, that of (look Altvkikin for writing), it can be said that it has reached a generally that the deconstruction of the most important contemporary criticism theories calling for the loosening of human thought immortal, which was considered sacred, and is aware of the writing element is given tends to accurate system built by dismantling most of his statements and criticism from which the march of the relative relations, and form her philosophical and development of this system reflects the position of the analysis deconstructive from ages shorthand writing, and marginalization of the signifier and the tendency of concentration on sound and mind, Fmjml cash given to science writing is Cash for bilateral Saussure (signifier and the signified) and his vision of the role of the brand and its effectiveness in the construction of the text, turning the language of the signs of the system when Saussure to the effects of the system when Derrida. An understanding of the multiple and implications from the standpoint of deconstructive criticism meanings of language by counting a form of communication and not the fact that outside the language. Third, the problems that we presented in this study are (Derrida look for writing), and may we have the following: • Derrida reject the Western idea that glorify the sound on the writing on the absence or presence, as it believed that the speech pattern broker Duale fade if the pronunciation unlike writing that keeps the functions in a series of physical signals and to do so during the absence of the speaker. • Derrida believes that writing is original, and is the earlier of speech; and that humanity itself known multiple forms of primitive writings before she spoken speeches stage. • The concept of Derrida's writing beyond the concept of language and contained and says that writing a stand-alone science. • Derrida have distinguished between two types of writing, and he saw that there was writing lean on concentration and logical writing depends on the grammatical or write post-structuralism. • I have the price of Derrida the act of writing because it is the most effective way to ensure the demarcation of the creaturely human mercury's impact. Finally, what can we observe that this Aldiridah revolution is not a revolution on the bilateral (speaking and writing) but in essence revolution list to destabilize Western thought dominant and Prosecutor idealism relying on writing the post-modernist based on "sound nihilism" Then can not the entity that generated from the writing, it is access to the language difference and emanations of silence case, or to transfer as Algmami Abdullah said: "It's a silent explosion." - L’ensemble des résultats et des interrogation qui m’ont attiré l’attention sont ci- après : 1- Les foncements de l’écriture et son évolution chez les anciens et les contemporains. En effet, beaucoup de chercheurs se misent d’accord que l’écriture cunéiforme considérée comme la première écriture comme par l’humanité. De plus , ce qui nous a attiré que les arabes n’ont pas donné une importance à l’écriture car nos ancêtre ont glorifie l’oral par conséquent , notre patrimoine scientifique est disparu notablement le patrimoine littéraire. 2- La perspective des dissociateurs pour l’écriture : La dissociateur est considérée l »une des théories les plus importantes de la pensée perpétuelle de l’humanité. Les dissociateur en disant que comprendre les différents sens et leurs significations à lézarde de la critique dissociatif, c’est de considérer la langue comme une sorte de communication et aucune vérité est hors de la langue. 3- L’avis de jacques drida pour l’écriture dans son ouvrage « L’écriture et la divergence » , Drida rejette l’idée occidentale qui préfère le son que l’écriture ou l’assistance que l’absence. Il a aussi estimé que l’écriture est l’origine en prenant en considération son ancienneté par rapport au langage. L’humanité d’après lui, a connu différentes formes d’écritures primitives avant qu’elles soient des discours parlés. Puis , il a ajouté que la conception de l’écriture inchut celle de la langue. On constaté que Drida a distingue différentes sortes d’écriture. En conclusion, on peut dire que la révolution « dridienne » n’est pas basée sur la duplicité ( écriture/ langage) . Mais , C’est une révolution basée sur la convulsion du pensée occidentale dominante qui prétend l’idéalisme.
Description: نقد حديث و معاصر
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/10094
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Magister

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dewane_Said.pdf1,67 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.