Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/10809
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorسميرة ميسون-
dc.contributor.authorقبائلي, رحيمة-
dc.date.accessioned2016-
dc.date.available2016-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.issnF-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/10809-
dc.descriptionتخصص: إرشاد وتوجيهen_US
dc.description.abstractهدفت الدراسة إلى التعرف على العلاقة بين بعض المتغيرات الأسرية والمتمثلة في ( حجم الأسرة – مستواها الاقتصادي والاجتماعي – مستواها الثقافي ) بالقدرة على التفكير الابتكارى لدى تلاميذ المرحلة الثانوية بمدينة ورقلة. وحاولت الدراسة الإجابة على التساؤلات التالية: - ما مستوى القدرة على التفكير الابتكارى لدي تلاميذ المرحلة الثانوية ؟ - هل تختلف القدرة على التفكير الابتكاري لدي تلاميذ المرحلة الثانوية باختلاف كل من حجم الأسرة ومستواها الاقتصادي الاجتماعي ومستواها الثقافي والتفاعل بينها؟وللإجابة على هذه التساؤلات استخدم المنهج الوصفي ، وأجريت الدراسة على عينة تكوّنت من( 229) تلميذا وتلميذة ببعض ثانويات مدينة ورقلة .أمّا فيما يخص أدوات جمع البيانات فقد استخدم في الدراسة الحالية مقياس المستوى الاقتصادي الاجتماعي الثقافي "لمعمر نواف الهوارنة" والمعدّل من طرف "سميرة ميسون" و قائمة سمات التلميذ المبتكر" لسيّد خير الله ". ولمعالجة البيانات إحصائيا تمّ استخدام المتوسط الحسابي والنسب االمئوية وتحليل التباين الثنائي ، وتوّصلت الدراسة إلى النتائج التالية: - ارتفاع مستوى القدرة على التفكير الابتكاري لدي تلاميذ المرحلة الثانوية بمدينة ورقلة. - تختلف القدرة على التفكير الابتكاري لدي تلاميذ المرحلة الثانوية باختلاف حجم الأسرة ومستواها الاقتصادي الاجتماعي بينما لا توجد فروق دالة احصائيا في القدرة على التفكير الابتكاري لدى عينة الدراسة باختلاف المستوى الثقافي للأسرة ، ولا يوجد تأثير التفاعل بينها.en_US
dc.description.abstractThis study aims to identify the relationship between some family variables such as family size – economic, social and cultural level) and the ability of creative thinking among high school pupils in the city of Ouargla. The study has attempted to answer the following questions: - What is the capacity of pupils in creative thinking? - does the capacity for creative thinking vary depending on the size of the family and its social, economic and cultural levels? To answer these questions we use the descriptive approach, the study was conducted on a sample consisting of (229) male and female pupils in some high schools in the city of Ouargla. As for the data collection tools that have been used in the current study a cultural and socio-economic level measurement of Muammar "Nawaf Alhoarnh" amended by “Samira Missoun” and the list of pupil inventor pupil "Sid Kheir Allah." To address the data statistically we have used the the arithmetic average and percentages as well as Tow way Anova and the study found the following results: - High capacity for creative thinking among high school students in Ouargla. - The capacity for creative thinking vary depending on the size of the family and its social, economic and cultural levels.-
dc.language.isoother-
dc.publisheruniv-ouargla-
dc.relation.ispartofseries;2016-
dc.subjectالمتغيرات الاسريةen_US
dc.subjectالتفكير الابتكاريen_US
dc.subjectتلاميذ المرحلة الثانويةen_US
dc.subjectمدينة ورقلةen_US
dc.titleعلاقة بعض المتغيرات الأسرية بالقدرة على التفكير الابتكاري لدى تلاميذ المرحلة الثانوية: دراسة ميدانية ببعض ثانويات مدينة ورقلةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
kebaili-rahima.pdf1,17 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.