Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/10945
Title: دراسة بعض الخصائص السيكومترية لاختبار دافعية الإنجاز في ضوء متغيرات المستوى الدراسي والتخصص الدراسي والجنس
Authors: عبد الفتاح أبي مولود
بن فروج, هشام
Keywords: الخصائص السيكومترية
دافعية الإنجاز
تلاميذ الثانوي
التخصص الدراسي
المستوى الدراسي
Psychometric characteristics
Achievement Motivation
Secondary school students Specialization school
Study level
Issue Date: 2016
Abstract: هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على الفروق في الخصائص السيكومترية لاختبار دافعية الإنجاز في ضوء متغيرات المستوى الدراسي، والتخصص الدراسي، والجنس، لدى تلاميذ السنة أولى ثانوي والسنة الثالثة ثانوي بمدينة الأغواط، للعام الدراسي (2014/2015)، وقد تم اختيار (341) تلميذا وتلميذة من تخصصي الآداب والعلوم، كعينة للدراسة بطريقة العينة الحصصية، كما استخدمت في هذه الدراسة أداة هي: اختبار دافع الإنجاز للأطفال والراشدين لو"هيرمانز" (Hermans) تعريب "فاروق عبد الفتاح موسى" (1981)، وبالنسبة للأساليب الإحصائية المعتمدة في الدراسة فقد اشتملت على: - المتوسط الحسابي، الانحراف المعياري، معامل ارتباط "بيرسون" (Pearson) اختبار (T) وتمت المعالجة الإحصائية باستخدام نظام (Spss) النسخة (20)، أما الإحصائي (Z) "فيشر" فقد تم حسابه يدويا، وقد توصلت نتائج الدراسة إلى: - تمتع اختبار دافعية الإنجاز بخصائص سيكومترية (الصدق والثبات) مقبولة بعد تطبيقه على عينة من تلاميذ الثانوي بمدينة الأغواط، كما وجد أن الاختبار يتمتع كذلك بالخصائص السيكومترية لدى كل من عينة السنة أولى ثانوي، والسنة الثالثة ثانوي، ولدى التلاميذ ذوي التخصص الأدبي والتلاميذ ذوي التخصص العلمي، ولدى عينة الذكور وحدهم، والإناث وحدهن. - عدم وجود فروق بين تلاميذ السنة الأولى ثانوي، وتلاميذ السنة الثالثة ثانوي في الصدق، أما بالنسبة للثبات فقد وجدت الفروق بين العينتين في الثبات بطريقة التجزئة النصفية، في حين لم توجد الفروق بالنسبة للثبات بطريقة "ألفا"(Alpha).
The current study aimed to the attempt to identify the psychometric characteristics of the test achievement motivation under of variables of the school-level, and academic specialization, and gender. First and Third year secondary school in Laghouat for the academic year )2014/2015(. )341( students from specialty of Literature and Sciences, as a sample for the study of with session sample. The study used in a tool of " test achievement motivation for children and adults of "Hermans" Arabization to "Farouk Abdel Fattah Moses" (1981) As for statistical methods adopted in the study included: - the arithmetic mean, standard deviation, correlation, "Pearson" coefficient, test (T) Statistical (Z) "Fisher" and the statistical treatment was done using the system (Spss) version (20). The results of the study concluded: - Test achievement motivation had psychometric characteristics (fibility and validity) accepted after its application to a sample of secondary pupils in Laghouat, it also found that the test has also psychometric characteristics. Each sample the first year third year and the students with literary specialization and students with scientific specialization and the male sample alone, and females alone. - The lack of differences between the students the first year and students of the third year in validity, As for the fibility, there were some differences between the two samples in fibility retail spilt half, while there were no differences for the fibility of way, "Alpha".
Description: علم النفس وعلوم التربية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/10945
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Magister

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ben-froudje-hicham.pdf1,9 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.