Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/10964
Title: تقنين اختبار المصفوفات المتتابعة المتقدم لجون راڤن على الطلبة الجامعيين
Authors: محمد عرفات جخراب
بن زرقين, محمد
Keywords: المصفوفات
لجون راڤن
Issue Date: 2016
Abstract: هدفت الدراسة الحالية إلى توفير اختبار ذكاء متحرر من أثر الثقافة يستخدم في اختيار وتصنيف الطلبة ذوي القدرات العليا من طلبة الجامعة بورقلة، والذي يتمثل في اختبار المصفوفات المتتابعة المتقدم لـ جون راڤن. ولقد تم تطبيق الاختبار على عينة بلغت (804) طالبا وطالبة في جامعة ورقلة موزعين على 20 قسم من مختلف التخصصات، وللإجابة عن تساؤلات الدراسة تم إجراء عدد من التحليلات الإحصائية للتأكد من فعالية فقرات الاختبار وذلك بحساب معاملات الصعوبة والتمييز وقيم التباين لفقرات الاختبار، أما عن الخصائص السيكومترية للاختبار فقد تم استخراج أولا معاملات الثبات بعدة طرق (إعادة التطبيق؛ التجزئة النصفية؛ ألفا كرونباخ، كودر-ريتشاردسون 20 لحساب الاتساق الداخلي للفقرات)، كما تم التحقق من صدق المقياس من خلال استخراج المؤشرات الكمية لصدق التكوين الفرضي حيث تم التأكد من افتراض أن الاختبار يقيس عاملا عاما وذلك باستخدام التحليل العاملي، والتحقق من افتراض تدرج فقرات الاختبار حسب مستوى الصعوبة باستخدام معامل ارتباط سپيرمان للرتب، بالإضافة إلى المؤشرات الكمية للصدق التلازمي حيث تم إيجاد معامل الارتباط پيرسون بين اختبار المصفوفات المتتابعة المتقدم واختبار الذكاء اللفظي للشباب، ومعامل الارتباط پيرسون بين اختبار المصفوفات المتتابعة المتقدم ودرجات التحصيل الدراسي، كما تم إيجاد معايير الأداء والمتمثلة في المعايير المئينية السبعة الرئيسية، ونسبة الذكاء الانحرافية، كما تم بناء جدول يوضح الدرجات الخام وما يقابلها من معايير مئينية، ثم تم اقتراح نموذج مختصر للاختبار بنصف عدد فقرات الاختبار الأصلي ويحافظ على الخصائص السيكومترية للاختبار الأصلي، وفي الأخير تم إعداد نسخة إلكترونية عن الاختبار تطبق وتصحح بواسطة الحاسوب.
The present study aimed to provide an Intelligence Cross Culture Test used in the selection and classification of students with higher abilities at the University of Ouargla, which is the Advanced Progressive Matrices of J. Raven. Thus (804) male and female students from 20 different specialties are taken as a sample. To answer the questions of the study, a set of statistical analysis has been applied to reach the Items effectiveness of the test through calculating difficulty Index, discrimination Index and Item Variance, either psychometric characteristics of the test have been first calculated the Reliability coefficient of the test via (test-retest; split half; Alpha Cronbach, Kuder-Richardson 20 to calculate the internal consistency of items), the validity of the scale was also verified by extracting quantitative indicators of the Construct validity where it was ascertained assumption the test measures the general-factor using factor analysis, check the assumption included items of the test ordering by level of difficulty using Spearman correlation coefficient, in addition to the quantitative indicators of concurrent validity where the Pearson correlation coefficient between the Advanced Progressive Matrices score and the Intelligence Verbal Test score, and the correlation coefficient Pearson between the Advanced Progressive Matrices score and degrees of academic achievement were reached, the raw score were then transformed to norms (percentile ), and D IQ, was built as a table showing the raw score and the corresponding Norms, and has been proposed a shorten version of the APM with half Items number of the original test without a substantial reduction in reliability, Last an electronic version of the test was designed and it will be applied and corrected by the computer.
Description: قسم علم النفس وعلوم التربية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/10964
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Magister

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Benrezkin-Mohammed (1)-ilovepdf-compressed.pdf1,5 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.