Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/11101
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorأبو بكر حسيني-
dc.contributor.authorلوصيف, غالية-
dc.date.accessioned2016-06-28T11:22:35Z-
dc.date.available2016-06-28T11:22:35Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/11101-
dc.descriptionتعليمية اللغة العربية وتعليميتهاen_US
dc.description.abstractيعد موضوع الإملاء من بين المواضيع التي نالت اهتمام كبير من طرف الدراسات اللغوية عامة والتعليمية خاصة، لما لهذه الظاهرة من دور فعال في تكوين الكتابة الصحيحة الخالية من الأخطاء. وتعد المرحلة الابتدائية بالنسبة للعملية التعليمية القاعدة الأساس في تكوين شخصية المتعلم الذي يعد بدوره المحور الأساس والمحرك الفعال لهذه العملية التعليمية، وبالتالي تطرقت إلى هذه المرحلة باعتبارها اللبنة الأولى للتعلم وتهدف هذه الدراسة المعنونة بـ « تعليمية الإملاء لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية دراسة وصفية تحليلية لمشكلات التعليم والتعلم» إلى الوقوف على حيثيات موضوع الإملاء وطرق تدريسه في المرحلة الابتدائية، ثم دراسة القواعد الإملائية الموزعة عبر هذه المرحلة من السنة الأولى إلى السنة الخامسة وفق ما جاء في الوثائق التربوية من منهاج والدليل والكتاب المدرسي...الخ لأصل إلى مجموعة من الفرضيات أريد تحقيقها والتأكد منها على أرض الواقع والميدان وبالتالي الوقوف على المشاكل التي يعاني منها المعلم والمتعلم في تدريس هذه الظاهرة ومحاولة إيجاد الحلول المقترحة والميسرة لتعميم الفائدة التي يحتاجها المعلم والمتعلم، لأن موضوع الإملاء هو بالفعل السراج المنير في طريق التلميذ ليكتب كتابة خالية من الأخطاء، ويواصل مسيرته الدراسية بأمان وبالتالي الحفاظ على اللغة العربية.en_US
dc.description.abstractThe subject of dictation is one of the subjects whichhave great importance from the language studiesin general and learning in special, because this phenomenon has an effective role in building correct writing free from mistakes. The primary phase compares to the learning opperation is the main basis to build the personality of the learner who is also the main pivot and the effective motor for this learning operation. So, I discussed this phase because it is the first brick for learning and this study which called: »the education of dictation for the pupils of the primary school description and analysis study for the problems of teaching and learning« aims to stop all the merits of teaching dictation subject and its ways of teaching in the primary phase, then the study of the benefits of dictation which are devided this phase from the first year to the fifth year according to the education documents from the curriculum and the guide…etc. to arrive to a group of hypothesis, I want to do it and to be sure from it in reality. So, to stop at the problems which the teacher and the learner suffers from them, because the subject of dictation is the latest twitter in the pupil’s way to write a writing free from mistakes and continue its study in security. So, protect the Arabic language.-
dc.subjectالبيداغوجيةen_US
dc.subjectالتعليميةen_US
dc.subjectالمهارةen_US
dc.subjectالإملاءen_US
dc.subjectالتعلمen_US
dc.subjectالتعليمen_US
dc.subjectالوثائق التربويةen_US
dc.subjectالقواعد الإملائيةen_US
dc.subjectdicationen_US
dc.subjecteachingen_US
dc.subjectskillsen_US
dc.subjectlearningen_US
dc.subjecteducationen_US
dc.subjectdocumentsen_US
dc.subjecteducationalen_US
dc.subjectspelling rulesen_US
dc.subjectpedagogicalen_US
dc.titleتعليمية الإملاء لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية دراسة وصفية تحليلية لمشكلات التعليم والتعلمen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Magister

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ghalia-losif.pdf8,94 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.