Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/11185
Title: العلاقات الإفتراضية في الفيسبوك وأثرها في تشكيل العزلة الإجتماعية لدى الشباب دراسة إستطلاعية لعينة من مستخدمي الفيسبوك من طلبة قسم علوم الإعلام والإتصال
Authors: بودربالة عبد القادر
مساعد, الزهرة
Keywords: العلاقات الإفتراضية
الفيسبوك
العزلة الإجتماعية
الشباب
Issue Date: 2016
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تهدف الدراسة الحالية إلى الكشف عن العلاقات الإفتراضية في الفيسبوك ، والعزلة الإجتماعية لدى الشباب بصورة عامة ،والطالب الجامعي بصورة خاصة ، بحيث إعتمدنا على المنهج الوصفي التحليلي ، وهذا لأنه يتوافق مع طبيعة النتائج ، ومع مجتمع البحث ، فهو يقوم على تفسير الوضع القائم ، وتحديد الظروف والعلاقات الموجودة بين المتغيرات ،.ولمعرفة الإستخدامات والإشباعات المحققة للطلبة ، من خلال العلاقات الإفتراضية عبر الفيسبوك ، وقد إعتمدنا في ذلك غلى أداة الإستبيان ، وقد تم إختيار طلبة قسم علوم الإعلام والإتصال كمجتمع للبحث ، من خلال العينة الطبقية والأخذ من كل مستوى (10 %) ليكون عدد أفراد العينة (80) مفردة ، ومحاولين بذلك الوصول إلى تفسيرات حول ظاهرة العلاقات الإفتراضية التي أصبحت موضوع حديث الساعة ، وعلاقتها بالعزلة الإجتماعية التي يعيشها معظم الأفراد ، ومن خلال ذلك جاء تساؤلنا كالتالي: هل يؤدي تكوين علاقات إفتراضية عبر الفيسبوك إلى العزلة الإجتماعية؟ وقد توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج تأكيدا للإفتراضات التي إنطلقت منها الدراسة، وأهم النتائج كالتالي : من خلال النتائج المتعلقة بالمحور الأول ، والمتمثل في دوافع بناء صداقات إفتراضية عبر الفيسبوك ،إلى أن دوافع اللجوء للصداقات الإفتراضية ، من قبل الطلبة تقوم على دوافع شخصية . من خلال عرض نتائج المحور الثاني: المتمثل في إنعكاسات العلاقات الإفتراضية على العلاقات الواقعية ، فقد توصلنا إلى أن الإنعكاسات هي سلبية على العلاقات الواقعية . أما من خلال النتائج المتعلقة بالمحور الثالث ، والمتمثل في أهم العوامل المتحكمة في العزلة الإجتماعية لدى الطالب ، يرجع ذلك للعلاقات الإفتراضية ، أي تعد عاملا مهما وسببا للعزلة الإجتماعية .
The purpose of the present study was to detect virtual relationships on Face book , and social isolation among young people in general, and university student in particular, so we relied on the analytical descriptive approach, and this is because it is compatible with the nature of the results, and with the research community, it is founded on the interpretation of the status quo and determine the circumstances and relationships that exist between the variables, .olmarafh uses and Alachaabaat achieved for students, through virtual relationships across Face book, we have adopted the boil survey tool, has been selected students Science Department of Information and communication as a society to look through stratified sample and the introduction of each level ( 10%) to be the number of the respondents (80) single, and trying to do so access to explanations about the phenomenon of virtual relationships that became the subject of talk time, and their relationship to the social isolation experienced by most individuals, and through that came our inquiries as follows: Are you configure a default relationships across Face book leads to social isolation? The study found a range of results confirming the assumptions that it came from the study, the most important results were as follows: Through the results related to the first axis, and of the motives of building virtual friendships through Face book, to be motivated to resort to virtual friendships, by the students based on personal motives. Through the presentation of the results of the second axis: Reflections of virtual relationships realism relations, we have reached that are negative repercussions on relations realism. But by the results relating to the third axis, and the most important goal of the controlling factors in the social isolation of the student, this is due to the virtual relationships, which is an important factor and the cause of social isolation.
Description: قسم علوم الإعلام و الإتصال
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/11185
ISSN: kh
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
mousaid-zohra.pdf1,12 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.