Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/11190
Title: الفكر الرشدي في أوروبا المسيحية ما بين القرنين 13-15م
Authors: زيغمي أحمد
رومان, سعيدة
بجرة, بختة
Keywords: الفكر الرشدي
ابن رشد
أوروبا المسيحية
Issue Date: 2016
Abstract: انتقلت فلسفة ابن رشد إلى أوربا. وأوجدت لنفسها مكانة بين دكاترة اللاهوت، الذين اختلفت آراؤهم حول المسائل التي أثارتها، وقد كان من أهمها: مسألة قدم العالم، ونظرية العقل الفعال، والعلاقة بين الفلسفة والدين، والتي وصلت الغرب المسيحي عن طريق ترجمة كتابات ابن رشد وشروحاته عن مؤلفات أرسطو إلى اللاتينية، هاته الأخيرة التي لقيت صدى لدى معظم فلاسفة اللاهوت وعلى إثر ذلك شكلوا تيارًا فلسفيًا عرف باسم الرشدية اللاتينية، حيث ظهر هذا التيار وتطور في جامعة باريس بزعامة سيجر دي برابان Siger de Brabant (1235-1281) ومن ثمة انتقل إلى جامعة بادوفا الإيطالية وفيها حظي بحرية أكبر لم يعهدها من قبل، ماجعله يستمر حتى القرن 17م.
Averoes' philosophy found itself a place in Euroup among the theologists who did go different ways concerning its issues; Such as the antiquity, the effective mind theory, and the relationship between philosophy and relegion which reached the Chritian West through Averoes' translated books and exegeses on Aristotle to Latin. This latter was widely accepted by most of the European theologists. Accordingly, they formed a philosophy stream known as Latin Averoes that appeared and developped at Paris University headed by Siger de Brabant 1235-1281 who moved later to Padova University in Italy where he was given all the liberty and hence stayed there untill the 17 th century.
Description: تخصص: تاريخ الفلسفة
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/11190
ISSN: kh
Appears in Collections:philosophie Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
bajara-roumane.pdf1,34 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.