Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/11320
Title: دور التفاعل الاجتماعي في تشكيل الهوية الجماعية للطالب الجامعي (دراسة ميدانية على طلبة سنة أولى ماستر تخصص علم الاجتماع –جامعة قاصدي مرباح ورقلة)
Authors: حمداوي عمر
مايو, فاطمة
Keywords: التفاعل الاجتماعي
الهوية الجماعية
الطالب الجامعي
Issue Date: 2016
Publisher: univ-ouargla.
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى معرفة طبيعة التفاعل الاجتماعي للطالب الجامعي داخل الوسط الجامعي ودوره في تشكيل الهوية الجماعية له عند التحاقه بهذا الوسط، فهو يتأثر بالقيم الموجودة فيه بالإضافة إلى معرفة طبيعة العلاقات التي يعمل على تكوينها رغم تعدد مجالاته الاجتماعية والأفعال التي ينتجها في هذه المجالات المغايرة لمجاله الاجتماعي الأصلي، وهذا ما سنطرحه في إشكالية الدراسة وتساؤلاتها وكذلك فرضيات الدراسة . حيث اتبعت الدراسة المنهج الوصفي، بإجراء مسح شامل لطلبة سنة أولى ماستر تخصص علم الاجتماع، موزعين حسب خصائص مفردات مجتمع البحث، وقدتم توزيع 93إستمارة ثم استرجاع 85 منها، ومن خلال معالجة البيانات الإحصائية وتحليل نتائجها وتفسيرها توصلت الدراسة إلى النتائج التالية: -كما أن الطالب الجامعي رغم التحاقه بالمجال الاجتماعي الجديد بقي متمسكا بقيم وتقاليد وعادات مجتمعه الأصلي، إذ كان أغلب تكوينه لعلاقاته من أجل التعرف على الأصدقاء حيث لم يتأثر كل من الطلاب والطالبات باختلاف القيم التي توجد في ذلك المجال، أي أنه لا توجد علاقة بينهما، وكما توصلت الدراسة إلى أن الطالب الجامعي بقي محافظا على إنتاج وإعادة إنتاج أفعاله وتصرفاته، وهذا يرجع إلى تقيده بقيم مجتمعه الأصلي، إذ أن أصبحوا يعتمدون على أنفسهم فينتقون ما يتوافق من القيم الجديدة مع قيـم مجتمعهـم الأصلي، أي أنه لا توجد علاقة بين تبني المبحوثين للقيم الجديدة الموجودة في الجامعة بسرعة وسهولة وبين رؤيتهم لأن اندماج عادات وتقاليد أسرهم يعيق اندماجهم في الوسط الجامعي. وأكدت الدراسة أن أغلب الطلاب يحملون تصور نحو الجامعة بأنها مكان لكسب العلم والمعرفة، إذ أصبح في مرحلة النضج الكامل لأفكارهم ولهم القدرة على المحافظة على وعيهم الذاتي فلا يتقبلون كل ما يتلقونه من قيم جديدة في الجامعة فبقوا محافظون على لباسهم داخل الجامعة انعكاسا لسيرتهم الذاتية، وهذا ما يتطابق مع نتائج الدراسة السابقة التي كانت بعنوان تعدد مجالات التفاعل لدى الفرد وأثرها على الهوية والفعل.
This study aims to know the nature of social interactions of the academic student in the environment of university and their role in the formation ofcollective identity by joining this community. He is influenced by the values of this community. In addition, the study aims to know the nature of the relationship that the student establishes however his social areas and actions that he occurred in these social areas which are different of his own. This is what we will present into the study problematics, questions and assumptions. This study followed the descriptive approach by taking a comprehensive survey of the students in first year of master - Sociology option, divided according to the characteristics of the vocabulary of community subject of research. 93 forms were distributed of which 85 were recovered. After processing of statistical data and after analysis and interpretation of results, the study led to the following results: However, the academic student joined a new social field; he still maintains the values and traditions of his original community. All relationships developed were for knowledge of new friends; students were not influenced by the new different values and consequently there is no relationship between the two. The study also leads that the academic student maintains his actions, reactions and attitudes, for having respected the values of his community. He depends on himself by choosing what new values are appropriate to those of his original community, there is no relationship exists between rapid and easy adoption of new values by the students at the university and their opinions that the integration of customs and traditions of their families is obstacle to their integration in the academic circles. The study says that almost of students bears the image that the university is a place to acquire science and knowledge, They arrived at a stage of full intellectual maturity allowing them to preserve their self-consciousness and do not accept all values faced at the university and maintain their identity within the university which reflects their career, This is consistent with results of the previous study entitled “the multitude areas of interaction for individual and its impact on his identity and action”.
Description: التخصص: علم اجتماع الاتصال
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/11320
ISSN: kh
Appears in Collections:Département de sociologie et de la démographie - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
mayo-fatima.pdf971,61 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.