Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/11482
Title: تعليمية العروض في مقررات اللغة العربية لمرحلة التعليم الثانوي شعبة الآداب والفلسفة
Authors: مباركة، خمقاني
خديجة أوليدي
Keywords: التعليمية
العروض
مقررات
Educational
Offers
Decisions
pédagogique
Offres
décisions
Issue Date: 2016
Series/Report no.: 2016;
Abstract: عالجت الدراسة موضوع تعليمية العروض في مقررات اللغة العربية لشعبة الآداب والفلسفة ،وذلك بهدف إبراز واقع تعليمية العروض لهده المرحلة من خلال الوقوف على الأهداف المسطرة لتعليم العروض ،والمحتوى المناسب لهذه الأهداف ،والطريقة التي تم اختيارها لتعليم العروض ،وأنواع التقويم المستعملة لتقويم مادة العروض.ولتحقيق هدف الدراسة اتخذنا المنهج الوصفي لأن داستنا وصفية تقف على وصف أهداف ومحتوى وطريقة وتقويم مادة العروض ، والاستعانة بأداة الإحصاء والتحليل . سارت خطة البحث في مسار منهجي تم فيه تقسيم البحث إلى مقدمة وفصلين وخاتمة ؛حيث تم في المقدمة تقديم الإطار العام للبحث،وعالج الفصل الأول الجانب النظري للدراسة حيث تطرقنا في المبحث الأول للأدبيات النظرية تم فيه عرض مفاهيم ومصطلحات الدراسة ،وفي المبحث الثاني تم التطرق إلى عرض الدراسات السابقة ومناقشتها.في حين عالج الفصل الثاني الجانب التطبيقي ،حيث تم التعرف على الأدوات المنهجية للدراسة في المبحث الأول ،أما المبحث الثاني فعرضنا فيه نتائج الدراسة ومناقشتها في ظل أسئلة وفرضيات البحت .وكللت الدراسة بخاتمة أجملت نتائج الدراسة
The study addressed the subject in Arabic language courses offers education of Humanities and philosophy, with a view to highlighting the educational reality offers to this point by standing on the objectives for education offers, and appropriate content of these objectives, the chosen method for teaching presentations, calendar types used to evaluate the article deals. to achieve the objective we study descriptive because descriptive treading us stands for the description of the objectives, content and promotion material evaluation method, the use of statistics and analysis tool. A systematic path search plan goes where the Search Division to the introduction and two chapters and epilogue; filed in providing the overall framework of the research, the first chapter dealt with the theory of study where we talked about in the first episode to literature theory of concepts and terms is displayed, in the second topic addressed to view previous studies. while chapter II dealt with the practical side, identify the methodological tools to study in the first episode, the second section of the study results presented and discussed under questions and hypotheses were rewarded strictly. Study the results of the study outlined the finale
L’étude a abordé le sujet en langue arabe cours offre l’enseignement des humanités et la philosophie, en vue de mettre en évidence les offres d’enseignement de réalité à ce point en me tenant sur les objectifs pour les offres d’éducation et un contenu approprié de ces objectifs, la méthode choisie pour les présentations de l’enseignement, calendrier des types utilisés pour évaluer les offres article. pour atteindre l’objectif que nous étudions descriptive car foulant descriptive nous signifie la description des objectifs, contenu et promotion méthode d’évaluation des ressources, l’utilisation de l’outil de statistiques et d’analyse. Un plan de recherche systématique chemin va où la Division de la recherche à l’introduction et deux chapitres et l’épilogue ; déposée en fournissant le cadre général de la recherche, le premier chapitre traitée de la théorie d’étude où nous avons parlé dans le premier épisode à la théorie de la littérature des concepts et termes apparaît, dans le deuxième sujet abordé pour consulter les études précédentes. tandis que le chapitre II traite de l’aspect pratique, identifier les outils méthodologiques pour l’étude dans le premier épisode, la seconde section résultats de l’étude présentées et discutées sous questions et hypothèses ont été récompensés strictement. Étudier les résultats de l’étude décrit la finale. Mots-clés
Description: قسم اللغة والأدب العربي تخصص تعليمية اللغة العربية وتعلمها
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/11482
ISSN: FA
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Oulidi-khadidja.pdf3,52 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.