Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/11488
Title: تعلم الكتابة والإملاء في المدرسة الجزائرية – مرحلة الابتدائي "أنموذجا"""
Authors: عبد القادر، بقادر
بالغمري عبد القادر
Keywords: التعلم
الكتابة
الإملاء
The teaching
The writing
the dictation
Issue Date: 2016
Series/Report no.: 2016;
Abstract: للكتابة والإملاء أهمية كبيرة بين فروع اللغة، فهما من المخرجات الأساسية لمهارة الكتابة في المراحل التعليمية، ولهما شرف عظيم بشرف ما حُفظ به الدين وغيره، وتتجلى أهمية الإملاء في صون القلم من الخطأ في الكتابة، التي لها دور في: - تعليم الانتباه ودقة الملاحظة مع تذوق الجمال الشكلي في الكتابة. - تكوين العديد من العادات الحسنة مثل النظام والترتيب والصبر والمثابرة. وفي هذا البحث الموسوم بتعلم الكتابة والإملاء في المدرسة الجزائرية ــــــ مرحلة التعليم الابتدائي " أنموذجا " ــــــ دراسة لمعرفة واقع تعلم نشاط الكتابة والإملاء في المدرسة الجزائرية وتحديدا في المرحلة الابتدائية. والمنهجية التي اتبعتها في هذه الدراسة تتمثل في القراءة للمصادر والمراجع الخاصة بالموضوع، وذلك بتطبيق المنهج الوصفي المدعّم بأداة التحليل، والقيام بمقابلات مع مفتشين ومعلمين، لمعرفة أهداف النشاطين ومحتواهما، والطرائق المعتمدة في تدريسهما وصولا إلى التقويم، وهذا باتِّباع الخطة التالية: مقدمة وفصلين أحدهما نظري والآخر تطبيقي، كما اشتمل البحث على خاتمة تضمنت النتيجة التي توصلت إليها The writing and the dictation are very important among the branches of the language, they are bases important for the final efficiency in the educational stages and have a great honor for the honor of the operations of preservation the religion and of other one, reflecting the importance of dictation the preservation (the maintenance) of the pen of the error in writing, this last one, his importance are: - The education of the attention and the accuracy of the remark with the taste of the formal beauty in writing. - The composition of good habits as the order, the arrangement, the patience, perseverance and cleanliness. In this research, that is named: teaching writing and dictation in the Algerian schools - primary education stage "model" - this study leads to knowledge (know) the reality teaches the activity of writing and dictation Algerian schools, especially primary. The methodology followed in this study is: the reading of sources and references on the subject, by applying the descriptive approach supported by the analysis tool and do interviews with inspectors, teachers, see the objectives of the activities, content, and methods adopted in teaching and access to the amendment, and that following plan contain: an introduction and two chapters, one theoretical and the other application, also; research included a conclusion reached us.
Description: جامعة قاصــــــــــــدي مرباح ورقلة كلية الآداب واللغات قسم اللغة والأدب العربي
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/11488
ISSN: FA
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
بالغمري عبد القادر-pdf-compressed.pdf720,99 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.