Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/11491
Title: التاريخي و المتخيل في مسرحية "حنبعل" لأحمد توفيق المدني
Authors: عبد الحميد هيمة
بخديجة, أمال
Keywords: التاريخ
المتخيل
مسرحية "حنبعل" لأحمد توفيق المدني
History
imagination
playwright of hannibbel toufik EL madani
Issue Date: 2016
Series/Report no.: 2016;
Abstract: ارتبط المسرح الجزائري منذ بداياته الأولى بالتاريخ ،و ليس أدل على ذلك من تلك الإعمال التي صدرت في الثلاثينات من القرن الماضي ، و استلهمت موضوعاتها من التاريخ، فهو مصدر زاخر بالإحداث و الشخصيات و العبر المؤهلة لان تكون مادة لنص مسرحي يمتزج فيها الواقع بالمتخيل ،و من هذا كانت دراستي حول التاريخي و المتخيل في مسرحية حنبعل لأحمد توفيق المدني و التي تهدف إلى تحليل المادة التاريخية و بيان كيفية امتزاج الخيال فيها لدى المبدع في المسرحية و ما هي الدوافع و طرق توظيفهما وذلك باعتماد آليتي الوصف و التحليل و من خلال خطة بحث تتكون من فصلين تسبقهما مقدمة و تمهيد و تليهما خاتمة ، الفصل الأول: تناولت فيه المفاهيم الأساسية التي لها علاقة بالموضوع، ثم تحدثت عن طرائق و دوافع استلهام و توظيف التاريخ في المسرح الجزائري و في مسرحية "حنبعل", و أخيرا تحدثت عن مرجعيات المتخيل في المسرحية الجزائرية .أما الفصل الثاني: فيتناول عناصر الخطاب المسرحي و علاقتها بالتاريخ من خلال الشخصية , و الزمكان , و الحدث و الصراع ، واللغة و الحوار It has been linked to the Algerian theater since the early beginnings of history, not least because of those acts, which were issued in the thirties of the last century, and inspired by the themes of history, is replete with the source of the events and personalities and lessons are eligible to be material theatrical text that blends fact Palmtejel, and this was my education about the historical and imagined in Hannibal play of Ahmad Tawfiq civil and aimed at analyzing historical material and show how blending fantasy where the creator in the play and what are the motives and their employment methods of adopting mechanisms description and analysis and through search plan consists of two Zbgahma Introduction and preliminary and followed finale, the first chapter: it dealt with the fundamental concepts that are related to the subject, and then talked about the methods and motives of inspiration and the employment history of the Algerian theater and in the play "Hannibal," and finally talked about the terms of reference of the imaginary in the play Algerian. As second chapter deals with the elements of theatrical discourse and its relationship to history through the personal, and the space-time, and the event and conflict, language and dialogue
Description: جامعة قاصدي مرباح ورقلة كلية الآداب و اللغات قسم اللغة و الأدب العربي
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/11491
ISSN: FA
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
بخديجة أمال-pdf-compressed(1).pdf1,16 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.