Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/11530
Title: صعوبات التقويم التكويني في مادة اللغة العربية في ظل التدريس بالكفاءات لدى معلمي السنة الخامسة الإبتدائية
Authors: محمد رضا عياض
لويزة بن حمزة
Keywords: الصعوبة
والتقويم التكويني والتدريس بالكفاءات
difficulty
structural evaluation and teaching qualifications
la difficulté
L'évaluation et l'enseignement des qualifications structurelles
Issue Date: 2016
Series/Report no.: 2016;
Abstract: تناولت هذه الدراسة الصعوبات التي يواجهها معلمو اللغة العربية في السنة الخامسة من التعليم الابتدائي أثناء التقويم التكويني في ظل التدريس بالكفاءات، حيث استهدفت إبراز أهم هذه الصعوبات ومعرفة ما إذا كانت تختلف آراء المعلمين حول هذه الصعوبات باختلاف جنسهم وخبرتهم المهنية، وذلك وفقاً لعينة عرضية في بعض ابتدائيات مقاطعة سكرة وبني ثور بولاية ورقلة، والمتكونة من (40) معلماً ومعلمة، وهذا باستخدام استبيان صمم خصيصاً كأداة للدراسة واستعمال الأساليب الإحصائية اللازمة وهي النسب المئوية وحساب التكرارات ومعادلة كـا² لإيجاد الفروق بين متغيرات الدراسية. وقد توصلت نتائج الدراسة إلى ما يلي: 1. أن صعوبات التقويم التكويني الأكثر شيوعاً وانتشاراً بين معلمي اللغة العربية للسنة الخامسة من التعليم الابتدائي تتمثل بصورة خاصة في كثافة عدد التلاميذ في القسم، وضيق الحجم الساعي المخصص للحصة الدراسية وضعف التكوين في مجال التقويم إلى جانب صعوبة إعداد أداة التقويم وغموض إصلاحات المناهج وطابعها الاستعجالي ونقص التفاعل الصفي؛ 2. لا تختلف آراء معلمي اللغة العربية للسنة الخامسة من التعليم الابتدائي حول صعوبات التقويم التكويني في ظل التدريس بالكفاءات باختلاف الجنس؛ 3. تختلف آراء معلمي اللغة العربية للسنة الخامسة من التعليم الابتدائي حول صعوبات التقويم التكويني في ظل التدريس بالكفاءات باختلاف الخبرة المهنية
This study addressed the difficulties faced by the teachers of the Arabic language in the fifth of primary school year during a structural evaluation in light of teaching competencies, where targeted to highlight the most important of these difficulties and see if the different views of teachers around these difficulties, depending on their gender and professional experience, according to a sample cross in some primaries in Sokra Province and Beni Thour Ouargla., and consisting of 40 male and female teachers, and that using a questionnaire designed specifically as a tool for the study and use of the necessary statistical methods which percentages and calculate the frequencies and equation Ka² to find differences between academic variables. The study concluded the following: 1. The structural evaluation the most common and widespread among the Arab language teachers five years of primary education for years difficulties are particularly in the density of the number of students in the department, and the limited time allocated for the share of tuition Courier size and poor training in Calendar as well as the difficulty of preparing Calendar tool and the ambiguity of curriculum reforms and character of urgency and a lack of classroom interaction; 2. Views of the Arabic language and the fifth of primary school teachers for the year on the structural evaluation in light of the teaching competencies according to sex difficulties are no different; 3. Different views of the Arabic language and the fifth of primary school teachers for the year on the structural evaluation in light of the teaching competencies in different professional experience difficulties
Cette étude a abordé les difficultés rencontrées par les enseignants de la langue arabe en cinquième année du primaire lors d'une évaluation structurelle à la lumière des compétences pédagogiques, visant à mettre en évidence les plus importantes de ces difficultés et à voir si les différents points de vue des enseignants autour de ces difficultés, en fonction de leur sexe et de leur expérience professionnelle, selon un échantillon croisé dans certaines primaires de la Province de Sokra et de Beni Thour Ouargla., et composé de 40 enseignants et enseignantes, et qu'à l'aide d'un questionnaire conçu spécifiquement comme outil d'étude et de utilisation des méthodes statistiques nécessaires qui pourcentages et calculer les fréquences et l'équation Ka² pour trouver des différences entre les variables académiques. L'étude a conclu ce qui suit : 1. L'évaluation structurelle la plus fréquente et la plus répandue chez les professeurs de langue arabe des cinq années de l'enseignement primaire car les difficultés des années résident notamment dans la densité du nombre d'élèves dans le département, et le temps limité alloué à la part des frais de scolarité Courrier taille et la mauvaise formation à Calendar ainsi que la difficulté de préparer l'outil Calendar et l'ambiguïté des réformes curriculaires et le caractère d'urgence et un manque d'interaction en classe ; 2. Les opinions de la langue arabe et du cinquième des enseignants du primaire pour l'année sur l'évaluation structurelle à la lumière des compétences d'enseignement en fonction des difficultés sexuelles ne sont pas différentes ; 3. Différentes visions de la langue arabe et du cinquième des enseignants du primaire pour l'année sur l'évaluation structurelle à la lumière des compétences d'enseignement dans différentes difficultés d'expérience professionnelle
Description: قسم اللغة والأدب العربي تخصص: تعليمية اللغة العربيى
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/11530
ISSN: FA
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
بن حمزة لويزة-pdf-compressed.pdf13,75 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.