Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/11601
Title: تحليل محتوى قواعد اللغة العربية "السنة الرابعة من التعليم المتوسط أنموذجا"
Authors: مسعود، غريب
بن مير, حسناء
Keywords: تحليل
محتوى
قواعد اللغة العربية
المرحلة المتوسطة
analysis
content
gramatical rules of Arabic language
the middle stage.
Issue Date: 2016
Series/Report no.: 2016;
Abstract: هدفت الدراسة إلى التعرف على مدى مراعاة محتوى القواعد النحوية للسنة الرابعة من التعليم المتوسط لمعايير الاختيار، وذلك عن طريق الإشكال الرئيسي التالي:ما مدى مراعاة محتوى قواعد اللغة العربية للسنة الرابعة من التعليم المتوسط لمعايير الاختيار، وقد تم الإجابة على هذا الإشكال باستخدام أداتين هما:الأولى تمثلت في تحليل المحتوى وذلك عن طريق تحليل نماذج من الدروس، أما الثانية فتمثلت في استبانة وزعت على عينة من أساتذة التعليم المتوسط، مكونة من(50) أستاذا من مختلف المتوسطات بولاية ورقلة في الموسم 2015/2016م، ومن أهم النتائج التي توصلنا إليها أنّ محتوى قواعد اللغة العربية يراعي معايير الاختيار.The study aims to identify to what extent the grammatical rules for the fourth year of middle school education are respected to the selection criteria, by using the following main forms: to what extent the gramatical Arabic rules for the fourth year are respected in the selection criteria,the researcher ueded two selective tools to answer: the first was by analysing the content, through models of lessons analysis, while the second were: the questionnaire in which was distributed to a sample of professors of secondary education, consisting of 50 professors from all over Ouargla states in 2015/2016 .The most important of our findings that the content of Arabic grammar takes into account the selection criteria
Description: جامعــة قاصـدي مربــاح ورقلـة كليــة الآداب واللغــات قسم اللغة والأدب العربي
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/11601
ISSN: FA
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
بن مير حسناء-pdf-compressed.pdf5,34 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.