Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/11638
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorأحمد قيطون-
dc.contributor.authorجيدور, كريمة-
dc.date.accessioned2016-10-23T15:59:30Z-
dc.date.available2016-10-23T15:59:30Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.issnFA-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/11638-
dc.descriptionقسم اللغة و الأدب العربي تخصص :أدب مسرحي ونقدهen_US
dc.description.abstractتختلف الشخصية المسرحية من مذهب لآخر،وذلك حس الظروف التي يعيشها كل فرد حيث أنا تجسد أفكار ومعانات ذلك الانسان في زمنه،وعليه بوجودها في العرض المسرحي أثر كبير في نجاح المسرحية أو فشلها ،ومنه يجب على الكاتب المسرحي أن يجيد اختيار شخصياته ،وكلما كانت مثالية وتجسد الواقع ،كانت أقرب الى قلب المتفرج أو القارئ حيث تستهويه و تثير لديه متعة المشاهدة. يمكن للشخصية المسرحية أن تكون مشحونة بعدة خصائص متكاثفة في القيمة بالعمل المسرحي الواحد،ولهذا يلجأ الكاتب المسرحي أن في تقسيم مهامه لشخصياته حسب درجة عمق كل شخصية ودورها في هذا العمل. وقد لجأ الاديب با كثير الذي عرف بضخامة إنتاجياته في الأدب والشعر والقصة ،والمسرح على العموم الى كتابة مسرحية أبو دلامة، والتي تعد من أروع المسرحيات لخفتها المتمثلة في الكوميديا ،حيث أنها تعالج بعض القضايا الإجتماعية بطريقة نقدية فنية تثير المتعة.حيث أن شخصيات المسرحية تختلف باختلاف الأحداث والطبقات فمنها الشخصيات محورية ومنها الآخر شخصيات بسيطة وتكاد تكون منعدمة لقلة ورودها في المسرحية.en_US
dc.description.abstractPersonale Drama vary from sect to another, and that sense conditions experienced by each individual where I embody the ideas and the suffering that man in his time, and therefore their presence in the theater a great impact on the success of the play or failure, and from the playwright must be fluent in the selection of his characters, and the more it was perfect embodies fact, it was closer to the heart of the spectator or reader where Tsthoah raise has viewing pleasure. You can figure the play to be charged Mtkatvh several properties in the value of work per theater, but this resort playwright that in the division of duties of his characters by the degree of the depth of each character and its role in this work. Adeeb has resorted Ba many who knew the enormity Antegyate in literature, poetry, stories, theater in general to write Abu Dlamp play, which is one of the finest plays of the lightness of comedy, as they address some of the social issues of art critically raises Almtah.hat the play figures differ depending on events and classes mismatch pivotal personalities, including other simple figures and almost non-existent a few of their appearance in the play.-
dc.description.sponsorshipأحمد قيطونen_US
dc.relation.ispartofseries2016;-
dc.subjectالشخصية المسرحيةen_US
dc.subjectابو دلامةen_US
dc.subjectالابعادen_US
dc.subjectالمرجعياتen_US
dc.subjectDrama personalen_US
dc.subjectAbu Dlampen_US
dc.subjectali ahmad Bakathiren_US
dc.subjectdimensionsen_US
dc.subjectDrame personnel-
dc.subjectAbou Dlamp-
dc.subjectAli Ahmad Bakathir-
dc.titleالشخصية أبعادها ومرجعياتها في مسرحية أبو دلامة لعلي أحمد باكثير نموذجاen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
جيدور كريمة-pdf-compressed.pdf523,38 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.