Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/11735
Title: الازدواجية اللغوية لدى تلاميذ السنة الخامسة الابتدائي مدينة ورقلة عينة
Authors: عمر، بوبقار
دباخ, حورية
Keywords: اللغة
الفصحى
اللهجة
الإزدواجية اللغوية
التلاميذ
: Language
dialect
linguistic diglossia
language
the pupils
standard language
Issue Date: 2016
Series/Report no.: 2016;
Abstract: تتناول هذه الدراسة : ظاهرة الإزدواجية اللغوية، ومدى انتشارها لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية مستوى السنة الخامسة وتتكون عينة الدراسة من ثلاثين ومئة {130}تلميذ موزعين على ثلاث مدارس من مدينة ورقلة، وقد تم الحصول على مدونة الدراسة بالتواجد الفعلي في قاعات الدرس، مع التلاميذ والتسجيل الصوتي والكتابي لكل ماله صلة بهذه الظاهرة معتمدة على المنهج الوصفي وكذا المنهج المقارن كلما اقتضت الضرورة ، وهذا إلى جانب التحليل بوصفه أداة إجرائية ، واقتضت طبيعة الدراسة أن تكون الدراسة ميدانية بحتة ،تحتوي على فصلين ،الفصل الأول يتناول الظاهرة في المستوى الصوتي :وتناولت فيه مجموعة من الظواهر الصوتية البارزة في لهجات التلاميذ،بينما كان تناول الفصل الثاني هذه الظاهرة في المستوى الصرفي والنحوي ثم الدلالي ،في المستوى الصرفي تناولناها من خلال التصاريف والصيغ ..، والمستوى النحوي درسنا فيه الظاهرة من حيث الجمل المستعملة و أدوات الشرط والإستفهام ..،والمستوى الدلالي تتجلى فيه إستعمالات التلميذ للألفاظ والجمل ودلالاتهم ثم مقابلتهم بالفصحى This study deals: The phenomenon of linguistic duality and the extent of proliferation for primary stage pupils of the fifth year level. the sample of study consists one hundred thirty {130} pupil spread over three schools in Ouargla city , it has been getting a blog study with an actual presence in the classroom, with students and recording the voice and the written for anything linked to this phenomenon based on the descriptive method and , the comparative method as necessary. This, along with the analysis as a procedural tool, and necessity of the nature of the study to be purely on field , it contains two chapters, the first dealing with the phenomenon in the audio level: A group of prominent acoustic phenomena in pupils accents, while the second chapter of this phenomenon in morphological level and grammar then Semantic, in a morphological level we have addressed through formulas … The level grammar studied the phenomenon in terms of the sentences and the condition of using interrogative tools .., and semantic level reflects the student uses of words and sentences and then interviewed in standard language.
Description: جامعة قاصدي مرباح ـ ورقلة ـ كلية الآداب و اللغات قسم اللغة والأدب العربي
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/11735
ISSN: FA
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
دباخ حورية-pdf-compressed.pdf540,22 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.