Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/11736
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorأحمد، بقار-
dc.contributor.authorدقلة, مريم-
dc.date.accessioned2016-10-27T11:36:33Z-
dc.date.available2016-10-27T11:36:33Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.issnFA-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/11736-
dc.descriptionجامعة قاصدي مرباح ـ ورقلة ـ كلية الآداب و اللغات قسم اللغة والأدب العربيen_US
dc.description.abstractيتناول هذا البحث دراسة للمسرح الذهني في مسرحية "الهارب" بهدف الكشف عن الخصائص الفنية الذهنية في المسرحية التي جسدها الكاتب الطاهر وطار لبناء دلالاتها وأبعادها ، واتبعت في بحثي هذا على الدراسة الفنية مع الاستناد على آليتي الوصف والتحليل وذلك لتبيين مضمون المدونة واستجلاء ملمح الرموز وتحديد بنائها الفني؛ ومن خلال دراستي هذه توصلت إلى نتائج من أهمها وهي أن الشخصية في المسرحية شخصية مأساوية يائسة من الحياة هاربة منها ترفض فكرة الوجود والكاتب برع في استخدام الزمن؛ لأن المسرحية بالرغم من أنها في الماضي لكن الكاتب استطاع إخفاء ذلك بذكاء حتى أنك حين تقرأ هذه المسرحية لا ترى إلا الحاضر ، بما أن الصراع جوهر المسرح الذهني وهذا ما نلمسه في المسرحية وهو صراع الشخصية الرئيسية مع ذاتها، ونرى أيضا صراع الأفكار وهذا لأن الكاتب يحمل الفكر الاشتراكي. This research includes a study about themental theater in ‘the escaper’ which aims at exposing artistic characteristics of the mental theater which ‘TaherWattar’ expressedin order to developit indicationsand dimensions specially that the writer is for socialism. In this study I count the descriptive and the analytical approaches, to show the content of this corpus and express signs and precise their artistic constitution because the theater as Tawfik El Hakim said; the character’s thoughts roles in signs. Throughout this study I have reached several result, the following is the important one: that the play character has tragic and miserable personality and it escapes from life and regrets the being idea. Furthermore, the writer was clever while selecting and using the suitable tense. Despite that the play happen in the past but the writer could hide that intelligently ;when reading this play wouldn’t find but the present and since that the basis of mental theater is the conflict ,that later is very noticeable in this play ; the character conflict with selfsame.en_US
dc.relation.ispartofseries2016;-
dc.subjectالمسرح الذهنيen_US
dc.subjectالهاربen_US
dc.subjectالصراعen_US
dc.subjectالشخصيةen_US
dc.subjectالحوارen_US
dc.subjectMental theateren_US
dc.subjectthe escaperen_US
dc.subjectthe conflicten_US
dc.subjectthe characteren_US
dc.subjectthe interlocutionen_US
dc.titleالمسرح الذهني في مسرحية "الهارب" للطاهر وطارen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
دقلة مريم-pdf-compressed.pdf696,69 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.