Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/11801
Title: الشّعريّة العربيّة بين أدونيس و جمال الدّين بن الشّيخ دراسة مقارنة
Authors: د.أحمد بقار
خازن, سوهيلة
Keywords: الشّعريّة العربيّة
الإبداع
اللغّة الشّعريّة
الابتكار
الصّناعة
creation
poetry
language…and precognetion
Issue Date: 2016
Series/Report no.: 2016;
Abstract: إنّ البحث المعنون بــــ" الشّعريّة العربيّة " بين أدونيس و جمال الدّين بن الشّيخ (دراسة مقارنة ) في المدونتين : " الشّعريّة العربيّة " لأدونيس و " الشّعريّة العربيّة " لجمال الدّين بن الشّيخ ركزّ على الكلمات المفتاحيّة منها : الشّعريّة العربيّة، الإبداع ، اللغّة الشّعريّة الابتكار الصّناعة ...، و بمعرفة مرجعيات كلّ ناقد في مدخل البحث ، حيث كانت مرجعياتهما متأثرة بالنّقد الفرنسي ، فكلّ من أدونيس و جمال الدّين بن الشّيخ درسا في فرنسا و أتقنا اللّغة الفرنسيّة نطقاً و كتابة و ممارسة و احتكا بالنّقاد الفرنسيين وتأثرا بنظرتهم المختلفة إلى الوجود و الحياة و اطلاق العنان إلى حرية النّفس و الخيال و الاهتمام بموسيقى الشّعر. قُسِّم البحث إلى مقدمة و مدخل و ثلاثة فصول ؛ في الفصل الأول تناول فيه قراءة أدونيس للشّعريّة العربيّة و في الفصل الثّانيّ قراءة جمال الدّين بن الشّيخ لها ، و بدراسة مقارنة بين القراءتين في الفصل الثّالث ، وفي الخاتمة كانت زبدة القول بأن هناك تقارب بين القراءتين لأنّ جمال الدّين بن الشّيخ استنطق الصّمت و مارس القراءة النّقديّة للتّراث العربي الشّعريّ كما فعل أدونيس وانطلاقا من نفس المنطلق بأن أصل الشّعريّة العربيّة هو الشّعر العربيّ الجاهلي . مهد أدونيس بقراءته للشعريّة العربيّة طريقاً مفتوحًا للنقاد للغوص فيها ؛ عندما دعا إلى استنطاق الصّمت و ممارسة قراءة حقيقية نقديّة لتراثنا النّقديّ الشّعريّ ، جاء بعده النّاقد المغاربي جمال الدّين بن الشّيخ و قام بقراءة نقديّة متعمقة في الشّعريّة العربيّة متأثراً بآراء أدونيس و قراءته ، تتبع النّاقدان الشّعريّة العربيّة في علاقة الشّاعر المبدع مع محيطه السّوسيوثقافي و دور اللّغة الشّعريّة في عملية الإبداع و اختلافا في طريقة التّناول و الفترة المدروسة و المنهج المتّبع ؛ انتهج أدونيس آلية القراءة و المنهج التّاريخي لتقصي آثار الشّعريّة العربيّة ، و تبنى جمال الدّين بن الشّيخ الطّريقة البنيويّة لضبط النّتائج و ركّز على الشّكل في إبراز مكمن الشّعريّة العربيّة. The research is concerming The Arabic poetry between Adonis and Djamel Dine Ben Cheikk (comparison Stady)in the two reporters focused on The bey words such: creation ,poetry language…and precognetion. About each in trance `s reviewer whereas their references are affected the french critisim , spoten ,written and practice , they josteteled with fench reviewers and ufluen ced their different view to exictence and lif , and freering imagination and taking care of poetry tunes . The research is devided on three parts: in troduetion, intrance and three chapters . ln the first chapter Adonis had reading about Arabic poetry then in the second one reading of Djamel. Dine Ben C hikh with comparison stady bet ween the Two reading in the third chapter ,In conclision .deduction that there is a rapprochement Between The Two because Djamel el Dine in terrogated the silence and practiced critical reading farpoetical Arabic heritage. As Adonis did ,starting from the same beginning. That the origine of Arabic poetry is primitive. -Adonis pave the way tareviewers to deepen and heighten bghis awn reading when he called for in intrrogating silence and pratieing Gritical reading for our poetical heritage , did a deep critical reading in Arabic poetry influenced by Adonis `sopinion …the Two followed the Arabic poetry in motivated poet with his scial cltural envirment and the rol of poetry lenguage in taking that,thoughtful his Djamel Dine embraced the structuralism stgle to set results and focused on a good display for Arabic poetry, Abstrat: The intitled research"Arabic poetry " betwen Adoniss End Djamel Eddine Ben Cheikh(study of comparison)in the 2 blogs "Arabic poetry" of djamel Eddine. It emphasized on the key wods such as: Arabic poetry .crativenss.poetical language.invention .instusy… Kuouring... the principales of each critic in the entry of research. Their principles have been influenced by french critcism, both of them studied in France ,they mastered the french langage well in promnciation . writing and use. They came in close contact with french critics and they were influenced by their different views towards the universe and lif. To liberate thier serff_ feerdom and fiction. Also the interst of musical poems. The research is divided into intraduction and sudjet , 3 chaptres , the frist chaptres contain the reading of Adonisse of Arabic poetry ,the second one ; its reading by Djamal Eddine . Astudy of comparison , between them third chapter .In conclusion ,the main idea confirmed that there is an approoch betwen the two readings, because, Djmel Eddine, interpellated the calm and he carried ont the critic study of the Arabic poetical tradition as As Addonisse did , starting from the same point , that the souce of Arabic pre_ islmic poetry. Adounisse facilitated . the way fo the other critics, to penetrake into ,when he called for interpellating the calm the pratice of a realcritical reading of our critical reading of our critical peotical tradition ,after er him Magharibi Djemal Eddine came and studied the arabic poetry influenced Adouniss views , and readings .they followed the arabic poetry in relationship of the author poet with his sociocultural envirnoment and the rol of poetical language is the creativess;with a difference in the way of dealing with , and the studied peried ; the flollowed approach Adounisse used the mechan'sm of reading the historical approach in order to avoid the remains of Arabic poetry . Djmal Eddine adopted the structural method to adjust the results and he emphasized on the from in showing hideout of Arabic poetry.
Description: جامعة قاصدي مرباح كلية الآداب و اللغات قسم اللغة و الأدب العربي
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/11801
ISSN: FA
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
خازن سوهيلة-pdf-compressed.pdf913,14 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.