Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/11809
Title: أثر التداخل اللغوي بين العامي و الفصيح في التعبير الكتابي لدى تلاميذ السنة الأولى من التعليم المتوسط
Authors: د.مسعود غريب
شبي, زينب
Keywords: التداخل اللغوي
التعبير الكتابي
العامية
الفصحى
Interlanguage (Linguistic Intermixing)
Written expression
Language
Classical Language
Issue Date: 2016
Series/Report no.: 2016;
Abstract: موضوع هذه الدراسة: "أثر التداخل اللغوي بين العامي والفصيح في التعبير الكتابي لدى تلاميذ السنة الأولى من التعليم المتوسط" وتمثلت إشكاليتها في التساؤل التالي: - ما مدى تداخل العامي بالفصيح في تعابير تلاميذنا، وما أثر ذلك؟ وهدفت الدراسة إلى معرفة الأثر الذي تتركه اللغة العامية على اللغة الفصيحة، والى معرفة الأسباب التي كانت وراء ذلك، وكيف تجلت في التعابير الكتابية لتلاميذنا، كذلك إلى تقديم توصيات تخدم كلا من المعلم والمتعلم والعملية التعليمية من أجل تنمية مهارة التعبير الكتابي، ولتحقيق أهداف الدراسة والوصول إلى النتائج المرجوة استخدمنا إجرائين: هما أخذ عينة من تعابير التلاميذ في هذا المستوى، بالإضافة إلى ملاحظة العملية التربوية من خلال حضور بعض حصص التعبير الكتابي، وقد اعتمدت خلال إنجازها على المنهج الوصفي مع الاستعانة بالمنهج الإحصائي،واتخاذ التحليل كإجراء مساعد يتلاءم ومتطلبات الدراسة حيث قمت بجرد الأخطاء اللغوية وفرزها وتصنيفها على حسب مستويات اللغة الأربعة، وقد ختمتها بمجموعة من النتائج و قد أكدت على تأثير العامية على الفصحى وبشكل بارز خاصة في المستوى التركيبي والمعجمي، كما أكدت على تأثير البيئة وثقافة المجتمع على تعابير التلاميذ الكتابية، وقد ضمنتها مجموعة من التوصيات التي من شأنها الحد من هذه الظاهرة إن سارت إلى طريق التطبيق. The theme of this study is the Effect of the Linguistic Intermix between Classical and Informal Arabic in Written Expression of the Middle School Pupils. Its problematic emanates from the following query: To what extent informal Arabic intermixes the classical one in our pupils’ written expressions, and what is the impact therein? The study aims at knowing the effect that Informal Arabic has on the classical one, and knowing the reasons behind this phenomenon and how that is apparent in our pupils’ written expression. In addition, it also aims to give recommendations that can serve the teacher, the learner and the learning process so as to develop the written expression skill. Seeking to realise the aims of this study and to arrive to the hoped-for results, we used two procedures (methods). First, we took a sample of pupils’ written expressions. Second, we attended some sessions to observe the educative process. Through this study, we used the descriptive approach, together with the statistical approach. Analysis was implemented as a helping procedure in concordance with the requirements of this study. We taxonomised, selected and classified the linguistic errors with regard to the four level of linguistics. Then, we concluded that with the results that could surely confirm the fact of the impact of the environment and the culture of the society on the pupils’ written expressions. We wrote therein a group of recommendations that might, if applied correctly, attenuate this phenomenon.
Description: جامعة قاصدي مرباح كلية الآداب و اللغات قسم اللغة و الأدب العربي
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/11809
ISSN: FA
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
شبي زينب-pdf-compressed.pdf913,85 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.