Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/11857
Title: آليات تقويم محتوى البرامج التعليمية "مرحلة التعليم الثانوي أنموذجا"
Authors: كمال علوش
إلهام لقوقي
Keywords: المعايير
التقويم
المحتوى
البرامج التعليمية
standards
calendar
content
and educational programs
Normes
Calendrier
Contenu
programmes éducatifs
Issue Date: 2016
Series/Report no.: 2016;
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على عملية تقويم محتوى البرامج التعليمية، من خلال التعرف على الآليات أو المعايير المعتمدة في ذلك، وسعت الدراسة للإجابة على الإشكالية التالية: فيم تتمثل الآليات أو المعايير المعتمدة في تقويم محتوى البرامج التعليمية؟، وقد قمت باختيار محتوى برنامج اللغة العربية للسنة الثالثة من التعليم الثانوي ـــ شعبة آداب وفلسفة عينة للدراسة التطبيقية، التي اقتضت اتباع المنهج الوصفي بالاستعانة بأداة التحليل، حيث قمت بوصف المعايير المعتمدة في عملية تقويم محتوى البرامج التعليمية بصفة عامة، و التحقق من مدى توفر بعض معايير تقويم المحتوى التي اخترها للدراسة، في محتوى برنامج اللغة العربية للسنة الثالثة من التعليم الثانوي ــــ شعبة آداب وفلسفة، بصفة خاصة، وقد توصلت إلى مجموعة من النتائج أهمها: ــــ أن عملية تقويم محتوى البرامج التعليمية تشمل العديد من الجوانب وهي: تقويم أهداف المحتوى، تقويم عملية اختيار المحتوى، تقويم عملية تنظيم المحتوى، وتقويم عرض المحتوى، وكل جانب من هذه الجوانب له معايير معينة يقوّم على أساسها. ــــ مراعاة محتوى برنامج اللغة العربية للسنة الثالثة من التعليم الثانوي ــــ شعبة آداب وفلسفة، للمعايير المعتمد عليها في عملية تقويم محتوى البرامج التعليمية التي اخترتها في هذه الدراسة.
The aims of study is to identify the calendar content of educational programs process, by identifying the mechanisms or the criteria adopted in this, the study sought to answer the following problem: What is The mechanisms or standards involved in evaluating the content of educational programs ? you've chosen the Arabic language program content the third year of secondary education ethics Division with the philosophy of sample applied to the study, which required to follow the descriptive approach using a tool of analysis, where you describe the criteria adopted in evaluating the content of educational programs in general process, and check the availability of some of the content that select it for study evaluation criteria, in Arabic language program for the third year of secondary education content Arts and philosophy Division, in particular, has reached a range of outcomes, including: -The calendar content of educational programs include many aspects of the process: the calendar content goals, evaluate the process of selecting the content, evaluating the process of regulating content, calendar view the content, and all of these aspects have certain criteria on which to base. Getting into account the Arabic language program for the third year of secondary education content Arts and Philosophy Division, based in the calendar of educational programs chosen in this study the content of process standards.
L'objectif de l'étude est d'identifier le contenu calendaire du processus des programmes éducatifs, en identifiant les mécanismes ou les critères adoptés dans ce processus, l'étude a cherché à répondre à la problématique suivante : Quels sont les mécanismes ou normes impliqués dans l'évaluation du contenu des programmes éducatifs ? vous avez choisi le contenu du programme de langue arabe la troisième année de la division d'éthique de l'enseignement secondaire avec la philosophie de l'échantillon appliqué à l'étude, qui nécessitait de suivre l'approche descriptive à l'aide d'un outil d'analyse, où vous décrivez les critères adoptés pour évaluer le contenu des programmes d'enseignement dans le processus général, et vérifier la disponibilité de certains contenus qui le sélectionnent pour les critères d'évaluation des études, dans le programme de langue arabe pour la troisième année du contenu de l'enseignement secondaire Division des arts et de la philosophie, en particulier, a atteint une gamme de résultats , y compris: -Le contenu du calendrier des programmes éducatifs comprend de nombreux aspects du processus : les objectifs du contenu du calendrier, évaluer le processus de sélection du contenu, évaluer le processus de réglementation du contenu, afficher le contenu du calendrier, et tous ces aspects ont certains critères sur lesquels base. Prendre en compte le programme de langue arabe pour la troisième année du contenu de l'enseignement secondaire Division des arts et de la philosophie, basé dans le calendrier des programmes éducatifs choisis dans cette étude, le contenu des normes de processus.
Description: قسم اللغة و الأدب العربي تخصص: تعليمية اللغة العربية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/11857
ISSN: FA
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
لقوقي إلهام-ilovepdf-compressed.pdf2,37 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.