Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/13003
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorبوداود وذناني-
dc.contributor.authorكريبع, عطاءالله-
dc.date.accessioned2015-12-21T10:17:49Z-
dc.date.available2015-12-21T10:17:49Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/13003-
dc.descriptionمهاهج نقدية معاصرةen_US
dc.description.abstractتهدف هذه الأطروحة إلى رصد إشكالية الخطاب الصوفي، ومدى إمكانية وصف هذا الخطاب بالشعرية، وإلى أي حد يستجيب لمواصفات الشعر كما تراها المدرسة الكلاسيكية، وكما تعتقدها مقولات الحداثة، وكان لزاما التمهيد بأسباب تحييد الخطاب الصوفي من المدونة النقدية الكلاسيكية، وإهماله على مستوى النقد والإبداع على السواء. وبحثنا هذا الإشكال وطرحنا أسباب هذا الإهمال، دون أن نهمل حجج كل فريق. ثم عرضنا لتحيينات ابن عربي الباعث الأول لخطاب النفري موضع الدراسة باعتبار النفري صاحب خطاب صوفي نوعي، أسس لكتابة مختلفة تمارس حضورا قويا على صعيد المدونة الصوفية، وعلى مستوى النص الإبداعي الحداثي لدى جمهرة الباحثين الحداثيين. ولذلك حاولنا رصد شعرية هذا الخطاب باعتباره مرجعا وعلامة فارقة في تاريخ الكتابة العربية على عمومها، والكتابة الصوفية في مجال ممارستها. كما حاولنا في هذه الأطروحة أن نتتبع تجليات الشعرية في هذا الخطاب بداية كما رآه القدماء كابن عربي والتلمساني مرورا بما حاوله المعاصرون بداية بأدونيس وغيره من البدعين والنقاد. ثم أتبعنا كل ذلك بفصلين تطبيقيين رصدنا فيهما مظاهر الشعرية في هذا الخطاب، مشيرين إلى تمفصلات هذه السمة وتعلقاتها وتمثلاتها على مستوى هذه الكتابة.en_US
dc.description.abstractThis study discusses some of the issues in the sufism discourse, And deals with the relationship of this concept of poetic discourse according to classical theories and concepts of modernity, in the beginning, we have stated the reasons for lack of interest in the sufism discourse. We discussed this dilemma and put forward the reasons for this neglect , without neglecting the arguments of each team, Then our offer to the opinions of (Ibn Arabi) primary motive is to speech (aniffari) under study as (aniffari) owner Sophie qualitative speech, As he has found a different writing her dominance in the sufism discourse, and creative text modernist level, Therefore we tried to monitor the lattice this speech as a reference and a milestone in the history of Arabic writing in general and in the Sufi writing , in particular, the level of. We tried to trace the manifestations of the poetic in this speech as the beginning of the ancients saw as the (Ibn Arabi) and (Atilemssani) passing Try it since the beginning of (Adonis) contemporaries and other creators and critics. Then we have included two topics in the practical side spotted through which the poetic aspects in this speech, pointing out their properties at the level of this writing.-
dc.subjectإبداعen_US
dc.subjectأدبيةen_US
dc.subjectاستعارةen_US
dc.subjectانحرافen_US
dc.subjectانزياحen_US
dc.subjectتأويليةen_US
dc.subjectتناصen_US
dc.subjectشعريةen_US
dc.subjectوظيفة شعريةen_US
dc.subjectمدلولen_US
dc.subjectcreationen_US
dc.subjectliterarinessen_US
dc.subjectmetaphoren_US
dc.subjectdepartureen_US
dc.subjectdeviationen_US
dc.subjecthermeneuticsen_US
dc.subjectintertextualityen_US
dc.subjectpoeticsen_US
dc.subjectpoetic funcionen_US
dc.subjectsignifieden_US
dc.titleشعرية الخطاب الصوفي النفري أنموذجاen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kerbia-Attallah-Doctorat.pdf38,45 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.