Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/13140
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | أبوبكر حسيني | - |
dc.contributor.author | الإمــــام, حليمة | - |
dc.date.accessioned | 2015-09-14T08:46:00Z | - |
dc.date.available | 2015-09-14T08:46:00Z | - |
dc.date.issued | 2015 | - |
dc.identifier.uri | http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/13140 | - |
dc.description | بلاغة و أسلوبية | en_US |
dc.description.abstract | تعمد هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على المستوى الصوتي، في جملة من سور القرآن التي تشترك في كونها مفتتحة بحروف مقطعة تقرأ بأسمائها، وذلك من خلال الكشف عن جماليات التشكيل الصوتي اللغوي والبلاغي والإيقاعي في هذه السور. وقد ركزت الدراسة على مجموعة من الظواهر الصوتية البارزة، التي تتعاضد لتحقيق التوازن في إيقاع النص، وتتوافق بشكل إعجازي مع مضامينه وأهدافه، وتمثلت هذه الظواهر في: الفواصل القرآنية، والتكرار الصوتي، والرمزية الصوتية، والتشكيل المقطعي، بحيث سعينا خلال دراستنا لكل ظاهرة إلى أن نرسوا على علاقتها بالحروف المقطعة في فاتحة كل سورة، بوصف هذه الفواتح رموزا تمييزية للسور. وتوصل البحث إلى جملة من النتائج الهامة، التي أعطت لحروف الافتتاح صبغة أخرى، بدراستها وفق منظومة من الظواهر المتكاملة التي عملت بشكل متعاضد على إحكام السبك في النص، فشكلت الحروف المقطعة مجموعات ميزت كل سورة بخصائص فنية، من حيث اختيار نمط الفواصل، والأصوات المحققة لثيمات النص، ونسب تكرارها، إضافة إلى مساهمة التشكيل المقطعي بصفة عامة في الموسيقى والنغم، بشكل يجذب السامع ويدفع الرتابة عن إيقاع النص. | en_US |
dc.description.abstract | This study aims to highlights the acoustic aspect in the Quranic suras that starts with Muqatta’at (also known as broken, dis-joined, or initial letters of the Quran.These letters are written together like a word ,but each letter is pronounced separately) through revealing the beauty of the rhetorical , linguistic , and rhythmic voice modulation in these suras. This study emphasizes some significant acoustic phenomena that lead to reach the equilibrium in the rhythm of the quranic text and goes ,miraculously, with its content and objectives.Among these phenomena, we dealt with: verse ending (al-Fasila al-qurania),voice repetition and syllabification , through which we aimed to find out the relationship between each acoustic phenomenon and those muqatta’at or openers which signify their respective suras. Through this research, we reached some important results represented mainly through the study of the muqatta’at in accordance to certain acoustic phenomena that contributed to attain the clarity of the quranic text; hence these muqatta’at or openers formed groups that characterized each sura with technical characteristics.These features include:selecting the verse endings ,the voice that implement the themes of the text and their rates of recurrence, in addition to the contribution of syllabification in the tune of the text in a way that attracts the listener and to avoid monotony in the rhythm of the text. | - |
dc.subject | الأسلوبية الصوتية | en_US |
dc.subject | السور القرآنية | en_US |
dc.subject | الأحرف المقطعة | en_US |
dc.subject | Phonetic Stylistic | en_US |
dc.subject | The Quranic suras | en_US |
dc.subject | Muqatta’at | en_US |
dc.subject | Stylistique | en_US |
dc.subject | les surates coranique | en_US |
dc.subject | intermittent caractère | en_US |
dc.title | الأسلوبيـــة الصوتيـــة في السور المفتتحـــــة بالأحـــرف المقطعة في الربع الثالث من القرآن الكريم | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
Appears in Collections: | Département de Langue Arabe - Magister |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Alimam_Halima.pdf | 3,99 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.