Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/13374
Title: دراسة وتحليل سياسات دعم المقاولاتية في الجزائر
Authors: يوسف قريشي
قوجيل, محمد
Keywords: المقاولاتية
سياسات دعم المقاولاتية
مناخ الأعمال
هيئات الدعم والمرافقة
البروز المقاولاتي
Entrepreneurship
entrepreneurial support policies
business climate
support and associated bodies
jutting Entrepreneurial
Issue Date: 2016
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى تحليل مدى فعالية سياسات دعم المقاولاتية في الجزائر، وهذا بالتطرق إلى قدرة السياسات الحكومية على التحكم في العوامل الثقافية، الاقتصادية والتشريعية وتفعيل أداء هيئات الدعم والمرافقة المقاولاتية للتمكن من توفير البيئة الملائمة لتحقيق البروز المقاولاتي. اشتملت عينة الدراسة على (118) فردا من أصحاب المؤسسات الناشئة في كل من ولايات ورقلة، غرداية، بسكرة، باتنة ووادي سوف خلال الفترة الممتدة بين جوان وسبتمبر 2015، حيث تم توزيع استبيان يشمل مجموعة من المحاور، ثلاثة محاور تعبر عن سياسات المقاولاتية هي جوانب الدعم الثقافية والاجتماعية، الاقتصادية والتشريعية، وهيئات دعم المقاولاتية، ومحاور تعبر عن البروز المقاولاتي هي الجوانب الشخصية، التوجه والنجاح المقاولاتي، حيث بلغ معامل الثبات ألفا كرومباخ(0.932). أظهرت نتائج الدراسة الميدانية أن سياسات دعم المقاولاتية في الجزائر لا تؤثر بشكل فعال على البروز المقاولاتي، كما أظهرت نتائج التحليل عدم فعالية أداء هيئات الدعم والمرافقة في أداء دورها المطلوب، وقد تم تأكيد تلك النتائج باستخدام نموذج الانحدار المتعدد الذي توصلنا من خلاله إلى أهم توصيات البحث وهو أن تطور دعم المقاولاتية في الجزائر بجب أن يرتكز على سياسة شاملة يشترك فيها جميع الفاعلين تقوم أساسا على تطوير ثقافة المقاولاتية من خلال مختلف وسائل السياسة العمومية وعلى رأسها نظام التعليم، ووسائل الإعلام، ثم توفير بيئة أعمال شفافة ومشجعة على التوجه والنجاح المقاولاتي.
This study aims to analyze the effectiveness of entrepreneurial support policies in Algeria by addressing the ability of government policies to control the cultural factors, economic, legislative and activation of performance support. As well as accompanying entrepreneurial bodies to be able to provide an appropriate environment to achieve the prominence Entrepreneurial. The sample of the study that was during the period from June to September 2015 Included 118 members from the owners of emerging institutions in the states of Ouargla, Ghardaia, Biskra, Batna and Wadi. That was by distributing a questionnaire that includes a set of axes. Three of these axes that reflect the entrepreneurial policies are aspects cultural, social, economic and legislative support, and support entrepreneurial bodies. The others which reflect the entrepreneurial occurrence are personal aspects, orientation and entrepreneurial success reaching (0.932) Krumbach Alpha stability coefficient. The result of the field study has shown that the entrepreneurial support policy in Algeria does not effectively affect the entrepreneurial occurrence. The analysis results also showed the ineffectiveness of performance support and escort agencies in the performance of their required role. Those results have been confirmed by using multiple regressions that shows the most important recommendations of the research model. The development of entrepreneurial support in Algeria has to be based on a comprehensive policy that involves all the actors based mainly on the development of entrepreneurial culture through various means of public policy especially the education system, media, and then provide a transparent and encouraging trend and success entrepreneurial business environment.
Description: تسيير المؤسسات الصغيرة والمتوسطة
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/13374
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MED-GOUDJIL-Doctorat.pdf3,89 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.