Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/14386
Title: استـخدام تكنولوجيا الاتـصال في المـدارس الخـاصة (الحاسوب) مدرسة الرائد العلمية نموذجا- بحاسي مسعود - ورقلة
Authors: عيدلي, عبلة
مساوي, فطيمة
عبد الرحمان صالحي
Issue Date: 2017
Series/Report no.: 2017;
Abstract: لقد تناولت دراستنا الحالية موضوع استخدام تكنولوجيا الاتصال (الحاسوب)في المدرسة الخاصة بهدف الكشف عن واقع استخدام الحاسوب في المدارس الخاصة من قبل المعلمين،بالإضافة إلى رصد الآثار المترتبة عن استخدام هذه الوسيلة في مجال التعليم والتعرف على التحديات التي تقف عائق أمام استخدام هذه التكنولوجيا في المدرسة، وكذا إثراء مجال البحث العلمي. اعتمدنا على المنهج الوصفي المسحي، وكذلك استعنا بالاستبیان والملاحظة كأدوات لجمع البیانات واشتملت عينة الدراسة على ( 18 ) مفردة تمثلت في جميع معلمين ومعلمات المرحلة الإبتدائية في مدرسة الرائد العلمية بحاسي مسعود.ورقلة. وككل البحوث انطلقنا من تساؤل عام تمثل في الآتي: • ما مدى استخدام المعلمين للحاسوب في مدرسة الرائد العلمية؟ وقد توصلت الدراسة إلى النتائج الآتية: • أن المدرسة الخاصة تستخدم وسائل تكنولوجيا الاتصال (الحاسوب)كما تبين لنا أن الحاسوب ذات أهميّة ومكانة كبيرتين عند معلمين ومعلمات المدرسة الخاصة(الرائد العلمية). • اتضح لنا تأثير الحاسوب في العملية التعلمية في المدرسة من خلال تسهيل استيعاب الدروس وزيادة دافعيّة التّلاميذ للتّعلّم بعتباره يجذب انتباه التّلاميذ واهتمامهم، كما يساعد الأساتذة في إعداد الدّروس بشكل فعّال جدّا و التّجديد والتّنويع في طرق وأساليب التّدريس. • وجود بعض التحديات إلا أنها لم تقف أمام مواكبة المدرسة لتكنولوجيا الاتصال
The study addressed the use of communication technologies (computers) in a private school to detect the reality of the use of computers in private schools by teachers, in addition to monitoring the effects of computer- Use of this method in the field of education and to identify challenges that stand in the way of the use of this technology in the school, as well as enrich the field of scientific research . We relied on the descriptive survey, as well as the observation and a questionnaire we used as data collection tools The study focused on a single (18) sample represented all teachers and teachers in the primary stage of the avant-garde science school Hassi Messaoud. The question of research together, we start from the year represent the following: How many teachers use a computer in a large scientific school? The study revealed the following results: • Private school means of communication technology (computer) also show us that the importance and status of large when teachers and teachers of the school own computer. • he found the impact of computers in the learning process in school by making it easier to absorb lessons and increase students' motivation to learn Battabarh attracts the attention of students and their interest, And helps teachers to prepare very effective lessons and innovation and diversification of teaching methods. • There are challenges, but they did not stay in front of the school to follow the technology of communication. In the light of the results of the study, a number of proposals.
Description: جامعة قاصدي مرباح ورقلة كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية قسم العلوم الإنسانية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/14386
ISSN: ma
Appears in Collections:Département des sciences humaines - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
idli-masaoui.pdf1,81 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.