Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/14490
Title: دور الحملات الترويجية في تسويق الخدمات في مؤسسة الاتصالات ـ دراسة ميدانية على زبائن مؤسسة اتصالات الجزائرــ
Authors: بودربالة عبد القادر
بودربالة عبد القادر
باي, مولاي
بن الزائر, ثامر
Keywords: الحملات الترويجية
تسويق الخدمات
مؤسسة الاتصالات
promotional campaigns promotional campaigns
marketing services
marketing services
communication institutions
Issue Date: 2017
Publisher: univ-ouargla.
Abstract: تهدف الدراسة الحالية إلي الكشف عن دور الحملات الترويجية في تسويق الخدمات في مؤسسة اتصالات الجزائر، والتعرف علي الوسائل التي تعتمد عليها المؤسسة لترويج لخدماتها، من اجل تحقيق هذا الهدف اعتمدت الدراسة علي المنهج الوصفي التحليلي، وهذا لأنه يتوافق مع طبيعة النتائج، ومجتمع البحث، فهو يقوم علي تفسير وتحليل الوضع القائم، وتحديد الظروف والعلاقات الموجودة بين المتغيرات، وقد اعتمدنا في ذلك علي الملاحظة العلمية والمقابلة واستمارة الاستبيان، وقد تم اختيار زبائن مؤسسة اتصالات الجزائر فرع ورقلة كمجتمع للبحث، علي عينة مكونة من (60) زبونا تم اختيارهم بطريقة عشوائية. وقد توصلت الدراسة إلي مجموعة من النتائج أهمها : إن مؤسسة اتصالات الجزائر تستخدم العناصر الترويجية لتسويق خدماتها كالإعلان والعلاقات العامة وتنشيط المبيعات والبيع الشخصي وتعتمد علي مواقع الانترنت كأكثر وسيلة للترويج لخدماتها، وتوصلنا إلي أن الحملات الترويجية تعد من العوامل المؤثرة في جذب الزبائن ورفع مبيعات المؤسسة وكذلك من خلالهايتحقق الرضا والولاء من الزبائن تجاه المؤسسةوخدماتها
The current study aims at investigating the role of the promotional campaigns in marketing the services in the Algerian Telecom corporation , and identifying the instruments that the corporation depends on in marketing its services , in order to achieve this objective the study is based on the descriptive analytical method , and this because it corresponds to the nature of the results and the research community, it is based on interpreting and analyzing the existing situation, and determining the conditions and the relations between the variables ;and we have relied in this on the scientific observation , interview , and questionnaire; and we selected a sample of 60 customer from the Algerian telecom corporation Ouargla section as a research community. And the study has reached a number of results most important of it is: That the Algerian telecom corporation uses the promotional items such as advertising, public relations, sales promotions, and personal sales in marketing their services and it depends on websites in promoting its services, and we have concluded that the promotional campaigns are affective factors in attracting customers and raising the institution sales and through it costumers satisfaction and loyalty towards the institution and its services are achieved.
Description: التخصص: تكنولوجيا الاتصال الجديدة.
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/14490
ISSN: ma
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
bay-benzair.pdf2,36 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.