Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/15237
Title: فاعلية نشاط القراءة في تنمية مهارة التعبير الكتابي لدى تلاميذ السنة الخامسة الابتدائية
Authors: حكيم رحمون
عامرة منصوري
Keywords: المهارة
نشاط القراءة
التعبير الكتابي
المرحلة الابتدائية
skill
reading activity
written expression
elementary stage
Compétence
Activité de lecture
Expression écrite
Primaire
Issue Date: 2017
Series/Report no.: 2017
Abstract: الملخص باللغة العربية: تهدف هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على دور نشاط القراءة في تنمية مهارة التعبير الكتابي في المرحلة الإبتدائية، السنة الخامسة من التعليم الابتدائي. وتم اختيار هذه المرحلة لأنّها مرحلة ختامية، نتوقع فيها من التلميذ، أن يكون ملّما بمجموعة من المهارات التي تؤهله إلى المرحلة المتوسطة. وقد اعتمدت في هذه الدراسة على المنهج الوصفي، كما اتخذت من الملاحظة والإحصاء والتحليل أدوات إجرائية وكان العمل كالآتي: تقسيم الدراسة إلى جانبين، جانب نظري جمعت فيه معلومات ومفاهيم حول نشاط القراءة والتعبير الكتابي، وجانب تطبيقي يحتوي على إجراءات الدراسة ومجتمعها وعيّنتها ومنهجها، وعرض وتحليل النتائج، وفي الأخير الخاتمة نعرض فيها النتائج المتحصل عليها والتوصيات والاقتراحات. Symmary : The objective assigned at the level of our research study is none other than the statement of the light on the dogmas of the teaching of the reading and the positive tendency on the pedagogical documents and this at the level of the primary stage and more especially In 5th year running on a model. The choice of the period of the function of the period is judged in relation to the ending, of which all the Jens are in interaction forming the educational system. The latter results in knowledge of the knowledge and know-how of each structure taught and compacted in relation to all the signs (pupils). It is emphasized that the projected work is no more or less a descriptive approach whose tools are on the one hand these observations, the analyzes, and the pragmatic of the cases emphasized by the studies initiated by the experienced people. The writing of our work is seen through two segments, the first of which is the monograph in the stage development of the problematic, the subject of which is reading and its teaching in this 2nd degree. The second segment describes these structures between the different points of the pedagogical and especially pragmatic copy. For further development our methodology is emphasized vigorously by the analyzes and the different proposals by the different pedagogical actors including the questions. Résumer : L'objectif assigné au niveau de notre étude de recherche n'est autre que l'énoncé de la lumière sur les dogmes de l'enseignement de la lecture et la tendance positive sur les documentes pédagogiques et ce au niveau du stage primaire et plus spécialement en 5° année fonctionnant sur un modèle. Le choix du stage de la fonction de la période est juge par rapport à la mise en fin, dont tous les Jens sont en interaction formant le système pédagogique. Ce dernier aboutit à la connaissance du savoir et savoir faire de chaque structure enseignée et compisse par rapport à l'ensemble des enseignes (élèves). Il est souligner que le travail projeté est ni plus ni moins une approche descriptive dont les outils sont d'une part ces observation, les analyses, et la pragmatique des cas soulignes par les études entamées par les personnes expérimentées. L'écrit de notre travail est vu à travers deux segments dont le premier est la monographie dans le stage développement de la problématique, dont le sujet est la lecture et son enseignement dans ce 2° dégrée. Le second segment décrit ces les structure entre les différents point du copie pédagogique et surtout pragmatique. Pour plus de développement notre méthodologie est soulignée avec vigueur par les analyses et les différents propositions par les différents acteurs pédagogiques dont les questions.
Description: الجمهورية الجزائرية الديمقراطية الشعبية وزارة التعليم العالي والبحث العلمي جامعة قاصدي مرباح – ورقلة – كلّية الآداب واللغات قسم اللغة والأدب العربي
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/15237
ISSN: FA
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Mansouri Amra-ilovepdf-compressed.pdf742,96 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.