Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/15309
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorعبد الناصر مشري-
dc.contributor.authorفاروق بالطيب-
dc.date.accessioned2017T12:07:16Z-
dc.date.available2017T12:07:16Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.issnFA-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/15309-
dc.descriptionجامعة قاصدي مرباح ورقلة كلية الآداب و اللّغات قسم اللّغة و الأدب العربيen_US
dc.description.abstractسعت هذه الدراسة إلى معرفة مدى مساهمة أنشطة الإيقاظ في تنمية مهارتي الاستماع والتحدث و التهيئة لاكتساب مهارتي القراءة والكتابة لدى أطفال التربية التحضيرية بهذه الولاية من خلال الإجابة عن الأسئلة التالية : 1ـ ما مدى مساهمة أنشطة الإيقاظ في التهيئة لاكتساب المهارات اللغوية لدى أطفال التربية التحضيرية من وجهة نظر المربين؟ 2ـ ما مدى تأثير الاختلاف في الخبرات المهنية بين المربين في آرائهم حول مساهمة أنشطة الإيقاظ في التهيئة لاكتساب المهارات اللغوية لدى أطفال التربية التحضيرية؟ شملت عينة الدراسة واحدا وثلاثين (31) مربيا ممن أسندت إليهم الأقسام التحضيرية في سبع وعشرين مدرسة ابتدائية (27) تابعة لمديرية التربية لولاية ورقلة . استعملت الدراسة أداة واحدة للقياس متمثلة في الاستبانة التي أُعدت و حُكمت من طرف مجموعة من المحكمين من ذوي الاختصاص ،للتأكد من صدقها ، ثم عولجت بياناتها بالأساليب الإحصائية المناسبة . وقد وصلت الدراسة إلى النتائج التالية : 1ـ موافقة الغالبية من مربي الأقسام التحضيرية على المساهمة التي تقدمها أنشطة الإيقاظ لتنمية المهارات اللغوية لدى هذه الفئة من الأطفال ، وهذا ما بينته نتائج الأبعاد الأربعة لأداة الدراسة 2ـ لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين وجهات نظر المربين حول مساهمة هذه الأنشطة في تنمية المهارات اللغوية باختلاف خبراتهم المهنية . Cette étude concernant l influence des activités de secours dans le développeـ ــment des habiletés de communication (parler –écouter )et comment préparer les élèves des classes préparatoires pour acquérir les habiletés de la lecture et l écriture dans cette wilaya A partir des réponses du questions suivantes 1-a quel point participent les activités de secours dans l acquisition des habileté de langage chez les élèves des classes préparatoires selon les point de vue de l éducateurs 2- les divers d expériences professionnelles entre les enseignants autour de la participation des activités de secours pour acquérir les habiletés linguistiques L étude concerne 31 enseignants des classes préparatoires dans la wilaya de Wargla L'étude utilise un seul instrument c est une questionnaire qui était préparé par des enseignants qualifiées pour remédier par des méthodes convenables Les résultats obtenus sont La majorité des enseignants des classes préparatoires sont pour la participation des activités de secours pour améliorer les habiletés linguistiques chez les enfants 2 ya pas de divers entre les points de vues des enseignants autour de la participation de ces activités dans les habiletés linguistiques This study sought to determine the extent to which the awakening activities have contributed to the development of the skills of listening, speaking and preparing to acquire the skills of reading and writing in the Children of preparatory education in this State by answering the following questions: 1. How does awakening activities contribute to the acquisition of language skills for children in preparatory education from the perspective of educators? 2. How does the difference in professional experience among educators affect their views on the contribution of awakening activities to the development of language skills for children in preparatory education? The study sample included one thirty (31) educators who were assigned to the preparatory sections in 27 primary schools belonging to the Directorate of Education for the state of Wargla. The study used a single measurement tool, consisting of the resolution prepared and judged by a group of arbitrators with jurisdiction, to ascertain its veracity, and its data were then treated with appropriate statistical methods. The study reached the following conclusions: (i) The majority of the preparatory section breeders agree on the contribution of the Awakening activities to the development of the language skills of this group of children, which is demonstrated by the results of the four dimensions of the study tool. 2 There are no statistically significant differences between educators ' views on the contribution of these activities to the development of language skills in different professional experiences.en_US
dc.relation.ispartofseries2017;-
dc.subjectأنشطة الإيقاظen_US
dc.subjectأقسام التربية التحضيريةen_US
dc.subjectالمهارات اللغويةen_US
dc.subjectاكتساب اللغةen_US
dc.subjectdes activités de secoursen_US
dc.subjectles élèves des classes préparatoiresen_US
dc.subjectdes habiletés de communicationen_US
dc.subjecthabileté de langageen_US
dc.subjectRescue activities-
dc.subjectThe students of the preparatory classes-
dc.subjectCommunication skills-
dc.subjectlanguage skill-
dc.titleدور أنشطة الإيقاظ في التهيئة لاكتساب المهارات اللغوية لدى أطفال التربية التحضيريةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Betayeb Farouk-ilovepdf-compressed.pdf567,6 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.