Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/15324
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor.بقادر، عبد القادر-
dc.contributor.authorحاج محمد, نور الدين-
dc.date.accessioned2017-05-16T10:25:20Z-
dc.date.available2017-05-16T10:25:20Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.issnFA-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/15324-
dc.descriptionجامعة قاصدي مرباح ورقلة كلية الآداب واللغات قسم اللغة والأدب العربيen_US
dc.description.abstractتناولت هذه الدراسة صعوبات تعلم الكتابة لدى تلاميذ السنة الخامسة من التعليم الابتدائي، حيث استهدفت أبرز هذه الصعوبات، وذلك وفقا لعينة غرضية في بعض ابتدائيات مقاطعة بني ثور بمدينة ورقلة، والمتكونة من (40) معلما ومعلمة، وهذا باستخدام استبيان صمم خصيصا كأداة للدراسة واستعمال الأساليب الإحصائية اللازمة وهي التكرارات والنسب المئوية. وقد توصلت هذه الدراسة إلى ما يلي: الأغلبية العظمى من الأساتذة لتلاميذ السنة الخامسة ابتدائي يوافقون تماما على أن الاضطراب في الجانب العقلي المعرفي، وعدم إلمام المتعلم بقواعد اللغة، ومشكلات اللغة العربية، تؤدي إلى صعوبات تعلم الكتابة لدى التلاميذ، متبوعا بعده الأساتذة الموافقون لحد ما لهذه الأبعاد، وهذا رغم اختلاف متغيرات الجنس، العمر، المؤهل العلمي، الخبرة التعليمي This study dealt with the difficulties of learning to write in the fifth year of primary education. The most important of these difficulties were targeted according to a sample sample in some of the secondary schools in Beni Thur in the city of Ouargla، consisting of (40) teachers and teachers. The necessary statistical methods are duplicates and percentages. This study concluded that: That the vast majority of the teachers of the fifth year primary fully agree that the disorder in the cognitive side of knowledge، and the lack of knowledge of the learner grammar rules، and the problems of the Arabic language، lead to the difficulties of learning to write students، followed by professors who agree to some extent of these dimensions، Gender، age، educational qualification، educational experience Cette étude portait sur les difficultés d'apprentissage de la 5ème année de l'enseignement primaire. La plus importante de ces difficultés a été ciblée selon un échantillon d'échantillon dans certaines écoles secondaires de Beni Thur, dans la ville de Ouargla, composé de (40) enseignants et enseignants. Les méthodes statistiques nécessaires sont les doublons et les pourcentages. Cette étude a conclu que: Que la grande majorité des enseignants de la cinquième année primaire sont entièrement d'accord pour dire que le désordre du côté cognitif de la connaissance et le manque de connaissance des règles de grammaire de l'apprenant et les problèmes de la langue arabe conduisent à Les difficultés d'apprendre à écrire des étudiants, suivies par des professeurs qui acceptent dans une certaine mesure de ces dimensions, le genre, l'âge, la qualification scolaire, l'expérience éducativeen_US
dc.relation.ispartofseries2017;-
dc.subjectصعوبات التعلمen_US
dc.subjectالكتابةen_US
dc.subjectLearning Difficultiesen_US
dc.subjectWriting.en_US
dc.titleصعوبات تعلم الكتابة لدى تلاميذ السنة الخامسة ابتدائيen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Hadj Mohamed Noureddine -ilovepdf-compressed.pdf937,31 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.