Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/15358
Title: ظاهرة الأخطاء اللغوية الكتابية لدى تلاميذ الثالثة الثانوية
Authors: عنيشل, خديجة
خيشة, هناء
Keywords: الأخطاء اللغوية
الكتابة
التعبير الكتابي
منهج تحليل الأخطاء
: Linguistic spelling
Written expression
Issue Date: 2017
Series/Report no.: 2017;
Abstract: موضوع الدراسة ((ظاهرة الأخطاء اللغوية الكتابية لدى تلاميذ الثالثة ثانوي)) قامت هذه الدراسة على إحصاء الأخطاء اللغوية الصرفية، النحوية، الإملائية في التعبير الكتابي للسنة الثالثة ثانوي، لأنها تعتبر المرحلة النهائية في التعليم الثانوي وأن التلميذ قد اكتسب رصيد لغوي يمكنه من التعبير عن رأيه بحرية تامة. وقد جاءت هذه الدراسة في النظام الجديد (المقاربة بالكفاءات) فهدفنا هو التعرف على الخطأ اللغوي الشائع في الكتابة لدى التلاميذ ومعرفة أسباب وعوامل ظاهرة الأخطاء واقتراح حلول مناسبة لمعالجتها أو التقليل منها للنهوض بلغتنا إلى مستوى أحسن والمحافظة عليها. L’objet de l’étude ((écrit avec des phénomènes grammaticaux écoliers 3ème)) L’étude sur le recensement morphologique grammatical, grammaire, orthographe en expression écrite pour la troisième année secondaire, parce que c’est l’ultime étape de l’enseignement secondaire et que l’étudiant a acquis une linguistique d’équilibre qui peut exprimer son opinion librement. Cette nouvelle étude de système (approche compétence) notre objectif est d’identifier l’erreur linguistique commune écrite chez les élèves et découvrir les causes et les facteurs du phénomène des erreurs et recommander des solutions appropriées pour y remédier ou réduire afin de promouvoir notre langue à un niveau de mieux et de les entretenir. The subject of the study ((the phenomenon of linguistic spelling of third-secondary students)) This study is based on the number of grammatical, grammatical, and spelling errors in the written expression for the third year secondary, as it is considered the final stage in secondary education and the student has acquired a linguistic balance that enables him to express his opinion freely. The aim of this study is to identify the common linguistic error in the writing of the students and to identify the causes and factors of the phenomenon of errors and to propose appropriate solutions to address them or reduce them to improve our language to a better level and maintain.
Description: الجمهورية الجزائرية الديمقراطية الشعبية وزارة التعليم العـالــي والبحـث العلمـي جامـعــــة قاصـدي مـربـاح -ورقلــة- كليـــــة الآداب واللغات قســم اللغة والأدب العربي
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/15358
ISSN: FA
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Khicha Hanaa-ilovepdf-compressed.pdf1,4 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.