Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/15373
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorبلخير شنين-
dc.contributor.authorسارة جندوسي-
dc.date.accessioned2016T13:23:58Z-
dc.date.available2016T13:23:58Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.issnFA-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/15373-
dc.descriptionقسم اللغة و الأدب العربي تخصص:تعليمية اللغةen_US
dc.description.abstractهدفت هذه الدراسة إلى تشخيص واقع الاختبارات الفصلية من خلال أداء الأساتذة في السنة الثالثة ثانوي ، شعبة الآداب و الفلسفة ، بهدف التعرف على أهمية هذه الاختبارات و مدى تأثيرها على التحصيل الدراسي ، و كذلك التعرف على الأساليب التي تسهم في جودة الاختبارات وفقا للمواصفات و الأسس العلمية لبنائها، و مدى تمكن الأساتذة من الالتزام بخصائص الاختبار الجيد وخطوات إعداده . فمن خلال هذه الدراسة توصلنا إلى نتائج أهمها : - أن أغلب الأساتذة يلتزمون بخصائص الاختبار الجيد ، نادرا ما نجد الأساتذة قد أهملوها . - إن تنويع الأساتذة في استعمال الأسئلة المقالية ذات الإجابة القصيرة ، و الاسئلة الموضوعية ، دليل على وجود صفة من صفات الاختبار الجيد وهي الموضوعية ، حيث لا يختلف اثنان في تقدير العلامة . - أن معظم الأسئلة التي يعدها الأساتذة تقتصر على الأسئلة المعرفية ( التذكر ، الفهم ، الاستيعاب ، التطبيق ، التحليل ) ، حيث أهملت مستوى التركيب .en_US
dc.description.abstractCette étude a visé à diagnostiquer ( perso aléser) la réalité des composition trimestrielles à travers la présentation des professeurs dans la troisième année du secondaire, lettres et philosophie , pour brut de connaître l'importances de ces composition et son influence sur l’acquisition se ollaire . en plus de reconnaitre les procédés qui participent , â l’amélioration du niveau des composition selon les spécifications et les principes scientifique pour les construire , jusqu’ â quel point ,les professeur peuvent adapter les spécifications de la bonne meilleure composition et les étapes de sa réalisations. Apartés cette étude on est arrivé â ces résultats : - la plupart des enseignants adaptent les caractéristiques de la bonne composition et certains d'eux , (petite part ) qui ne les adaptent pas. - la Diversification de l'utilisation des questions des question des citation à courte réponse , et les question l'objectivité c’est la preuve de l'résistance de la caractéristique de la bonne composition (réussie) dont deux exigeants ne se diffèrent pas dans la not . - Ce Que la plupart questions que professeurs réalise établit , elle se passent sur des questions de reconnaissance (mémorisation , la compréhension , la conscience , l'application, l'analyse). The but of this study is diagnostic reality of quarterly tests about performances of teachers in third year of secondary, department of letter impact on academic achievement, as well as identify methods that contribute the quality of tests according to specifications and scientific basis building them and exeent , which teachers obligation to test to test characteristics of good test and steps to set up it. In this study, we determined the following results • The most teachers are committed characteristics of good test and rarely for them • Diversification teachers in the use easy question that short answer and question objective it is provevcharacter of good test is objectivity,where two do not differ in estimation of the mark Most questions understanding application analisis) where neglected the installation-
dc.description.abstractThis study aimed to diagnose (personally bore) the reality of quarterly composition through the presentation of teachers in the third year of secondary school, letters and philosophy, for brut de know the importance of these compositions and their influence on the acquisition of revenue. in addition to recognize the processes that contribute to improving the level of the compositions according to the specifications and scientific principles for building them, how far teachers can adapt the specifications of the good best composition and the stages of its realization. Apart from this study, we arrived at these results: - most teachers adapt the characteristics of good composition and some of them, (small part) that do not fit them. - the Diversification of the use of the questions of the questions of the short answer quotes, and the question objectivity is the proof of the resistance of the characteristic of the good composition (successful) of which two demanding do not differ in the not . - What most questions teachers realize establishes, they happen on questions of recognition (memorization, comprehension, awareness, application, analysis).-
dc.relation.ispartofseries2017;-
dc.subjectالاختبارen_US
dc.subjectالتقويمen_US
dc.subjectأداء الأستاذen_US
dc.subjectالسنة الثالثة ثانويen_US
dc.subjectexamen_US
dc.subjectevaluationen_US
dc.subjectprofessor presentationen_US
dc.subjectThird year secondaryen_US
dc.subjectexam-
dc.subjectevaluation-
dc.subjectteacher presentation-
dc.subjectThird year secondary-
dc.titleالاختبارات الفصلية و أهميتها في تقويم أداء أساتذة السنة الثالثة ثانوي شعبة آداب و فلسفةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Djendoussi Sara-pdf-compressed.pdf6,43 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.